- Materiaal: Cr-V
- Hoogte: 34mm
- Aandrijving: 1/4''
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Adapter dop voor drukklep op luchtvering VAG groep - Lucht vering dop - ASTA (AUTM-03748).
Een speciaal 2 punts adapter dop ontworpen voor het demonteren van het luchtveringsdrukventiel in Audi, Volkswagen en Porsche auto's. De adapter past precies op de klep en maakt een eenvoudige demontage en montage mogelijk van de persluchtkleppen op luchtveerdempers die door de VAG-groep worden geinstalleerd.
Specificaties:
- Materiaal: Cr-V
- Hoogte: 34mm
- Aandrijving: 1/4''
Geschikt voor:
- Audi Q7 (2002-2010)
- Porsche Cayenne (2003-2010)
- Volkswagen Touareg
Wat is een luchtvering dop voor de VAG?
Een luchtveringdop voor de VAG (Volkswagen Audi Group) is een speciaal ontworpen gereedschap dat wordt gebruikt om bepaalde onderdelen van het luchtveringssysteem in auto's van deze merken te demonteren en monteren. Deze doppen hebben een unieke vorm en maat die perfect passen op de specifieke schroefdraad of fitting van de luchtveringcomponenten.
Waarom is het speciaal?
- Precisie: De luchtveringdop is ontworpen om precies op de luchtveringcomponent te passen, waardoor beschadiging van het onderdeel wordt voorkomen.
- Veiligheid: Het gebruik van het juiste gereedschap is essentieel om veilig te kunnen werken aan een auto. Een verkeerde dop kan leiden tot het afbreken van onderdelen of zelfs tot persoonlijk letsel.
- Efficiëntie: Een speciaal gereedschap zoals een luchtveringdop bespaart tijd en moeite, omdat het werk snel en nauwkeurig kan worden uitgevoerd.
Waarvoor wordt het gebruikt?
Luchtveringdoppen worden gebruikt om:
- Luchtveringventielen te demonteren: Deze ventielen worden gebruikt om de luchtdruk in de luchtvering te regelen.
- Andere luchtveringcomponenten te monteren of demonteren: Afhankelijk van het specifieke model en type luchtvering kunnen er verschillende componenten zijn die met behulp van een speciale dop moeten worden gedemonteerd of gemonteerd.
Waarom specifiek voor VAG?
De luchtveringssystemen van Volkswagen, Audi en andere merken binnen de VAG-groep hebben vaak unieke ontwerpen en componenten. Daarom zijn de benodigde gereedschappen, zoals luchtveringdoppen, ook specifiek voor deze auto's. Het gebruik van een universele dop kan leiden tot problemen en schade.
Waar kan ik er een kopen?
Je kunt een luchtveringdop voor de VAG kopen bij:
- Specialistische gereedschapswinkels
- Online shops gespecialiseerd in autogereedschap
- De dealer van jouw VAG-auto
Tip: Als je niet zeker bent van welke dop je nodig hebt, neem dan contact op met een specialist of de dealer van jouw auto. Zij kunnen je adviseren over het juiste gereedschap voor jouw specifieke model.
Kortom:
Een luchtveringdop voor de VAG is een essentieel gereedschap voor iedereen die zelf aan de luchtvering van zijn VAG-auto wil werken. Het zorgt voor een veilige, efficiënte en nauwkeurige uitvoering van de werkzaamheden.
Wat zijn schokdempers?
Om nog beter te begrijpen waarom schokdempers zo belangrijk zijn, moeten we eerst begrijpen wat ze doen en hoe ze werken. Ze zijn belangrijke onderdelen van de ophanging van uw auto. Ze bevinden zich in het onderstel, vlakbij de wielen. Hun belangrijkste functie is het absorberen van schokken, die ontstaan door de oneffenheden van het wegdek. De op- en neerwaartse beweging van uw voertuig tijdens het rijden wordt gedempt. Zo wordt voorkomen dat uw auto stuiterend over de weg rijdt. Met goed functionerende schokdempers zullen de veren in de ophanging veel minder samengedrukt worden als dat het geval zou zijn zonder. Zij zorgen er voor dat de auto niet lang op en neer deint als u over een oneffenheid in de weg rijdt. Versleten of defecte schokdempers kunnen leiden tot onaangenaam of onvoorspelbaar rijgedrag. In de volksmond worden ze ook weleens schokbrekers genoemd. De juiste naam is echter schokdemper.Hoe werken ze?
Elke schokdemper bestaat uit een zuiger die in een cilinder op een neer beweegt. Een klep op de zuigerkop en aan de basis van de cilinder laten hydraulische vloeistof door de schokdemper stromen als deze beweegt. Als de compressie sneller plaatsvindt en de vloeistof niet snel genoeg door de cilinder stromen kan, ontstaat aan de weerszijden van de zuigerkop druk. Hierdoor ontstaat extra weerstand tijdens de beweging van de zuiger. Op deze manier wordt het stuiteren van de wielen opgevangen. De grootte van de opening in de klep bepaalt de stevigheid van de schokdemper. Terwijl stevigere schokdempers ervoor zorgen dat uw auto wat harder op de weg ligt, kunnen ze wel het rijgedrag verbeteren. Uw auto breekt minder snel uit de bocht. Daarnaast kunt u ook kiezen voor variabele schokdempers voor een zo rustig mogelijke rit. Deze kunnen handmatig of elektronisch inspelen op veranderende rijomstandigheden. Schokdempers lijken een minder belangrijke rol te spelen in vergelijking met andere auto-onderdelen. Uw auto zal immers ook nog rijden met slechte of zelfs zonder schokdempers. Maar vergist u zich niet hierin. De schokdempers en veerpoten van uw auto zorgen niet alleen ervoor dat uw auto niet over de weg “stuitert”. Ze zorgen ook voor betere controle over uw auto, een beter rijgedrag en meer verkeersveiligheid.Weet u wanneer u uw schokdempers moet vervangen?
Het veiligste zou zijn om de schokdempers en veerpoten van uw auto jaarlijks te laten testen door een professionele automonteur of uw garage. U kunt ze natuurlijk ook gewoon negeren. Vroeg of laat zullen zich dan enkele opvallende symptomen voordoen. Verstandig is echter om ze wel af en toe zelf te controleren. Een goede vuistregel is om schokdempers en veerpoten elke 150.000 km preventief te vervangen• Uw auto “duikt met de neus” naar beneden als u remt
• Uw auto geeft bij hoge snelheden mee met zijwind.
• Als u op een rotonde rijdt, helt u auto te ver over.
• Het rijgedrag van uw auto is ongebruikelijk zweverig.
• Er zit olie op.
U kunt het ook zelf testen of uw schokbreker wel of niet kapot is, hoe doet u dat?
‘bounce’ test. Daarbij duwt u na elkaar op elke hoek van uw auto en laat weer los. Goed werkende schokdempers vangen de beweging op. Uw auto zou dus omhoog moeten bewegen en direct in de oorspronkelijke positie terug moeten keren. Zonder op een neer te deinen. Als uw voertuig meerdere malen op en neer deint voordat hij weer in zijn oorspronkelijke positie terugkeert, dan is de kans groot dat de dempers of veerpoten aan vervanging toe zijn.Wat is een Veerpoot?
Strut of a car
De veerpoot verbindt via het fuseestuk en de astap het wiel met de carrosserie. Bovenin is een veerpootlager gemonteerd die de draaiende beweging bij sturen opvangt. De kracht die de veerpoot moet opvangen is het meest:
- Bij optrekken en remmen.
- Bij zijdelingse belasting in bochten
- Bij uit en in veren
Hoe moet ik een veerpoot vervangen?
Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker/veerpoot is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten. Car and Driver heeft een serie video’s met de naam Saturday Mechanic waarbij ze laten zien hoe mensen zelf aan hun auto kunnen klussen. Tijdens de opnames schoot echter de veerspanner los en zien we de boel door de garage vliegen. Wonder boven wonder loopt het allemaal goed af en raakt er niemand gewond, maar dit had verschrikkelijk fout kunnen gaan. https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=58994
Wat is een Veer van een auto?
Waarom heeft een auto vering nodig?
Als u aan het prestatievermogen van uw auto denkt, dan denkt u waarschijnlijk direct aan pk’s of de tijd die nodig is om van 0 tot 100 km/u op te trekken. Alle energie die de motor opwekt, is echter nutteloos als de bestuurder de auto niet kan controleren. Vering en ophanging zijn hiervoor essentieel. Daarom waren auto-ingenieurs al vroeg bezig om de wegligging van een auto te optimaliseren zodra ze eenmaal de viertakt verbrandingsmotor onder de knie hadden. De belangrijkste taak van de ophanging is het om de wrijving tussen de banden en het wegoppervlak te maximaliseren. De ophanging zorgt voor stabiliteit van het stuur waardoor de auto goed hanteerbaar blijft. Natuurlijk is de wielophanging ook heel belangrijk voor het comfort van de passagiers in de auto. Als elke weg perfect vlak was, zouden autoveren overbodig zijn. Maar de wegen in Europa en elders op de wereld zijn verre van helemaal vlak. Zelfs nieuw aangelegde wegen hebben kleine oneffenheden waarop de wielen van een auto reageren. Door deze kleine onvolkomenheden werken er krachten op de wielen. Een hobbel in de weg veroorzaakt dat het wiel loodrecht omhoog en weer omlaag gaat. Het wiel ervaart een verticale versnelling. Hoeveel kracht daarbij precies werkt, is afhankelijk van de grootte van de hobbel in de weg.
Veerspanner voor veren van een auto, hoe zien die eruit?
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan. Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is. De Veerspanner van een auto, werken met een veerspanner: werkruimte creëren! Let op! Het behoeft geen betuig dat als deze tegen je aan schiet dit ernstige letselschade kan opleveren! Bij twijfel is ons advies: laat het aan de professional over. Een veerspanner is ook noodzakelijk bij het monteren van de nieuwe veren, anders past de veer niet op de schokbreker. Mechanische veerspanner. De meest voorkomende veer-spanner is mechanische veerspanner. Door het aandraaien van de onderste bouten wordt de veer ingedrukt. Zorg dat de klemmen van de veerspanner goed om de veer heen zit. Draai de spanner gelijkmatig aan, op deze manier voorkom je dat de veer schuin trekt. Dit vergroot de kan dat de veer uit de veerspanner springt. Dit is wel iets voor de professional. Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten.
Welke soort autoveren heb je allemaal?
Wat zijn schroefveren?
Wat zijn bladveren?
Wat is een Torsiestang?
Wat zijn luchtveren?
Wat is het verschil met een afgeveerd en onaf geveerd gewicht?
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen