Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Auto en Vrachtwagen compressie tester set diesel 20 delig, Diesel compressietester (AUTM-02593).
Diesel auto, Auto en Vrachtwagen compressie tester set diesel
Deze tester set is geschikt voor het eenvoudig meten van compressieverlies en compressiedruk bij dieselmotoren van auto's en vrachtwagens.
De manometer heeft een bereik van 0 - 70bar (0 - 1000psi). Inclusief een flexibele slang, snelkoppelingen en adapters.
Dieselmotor Compressie Tester Kit
Met deze gereedschapsset kan de compressiedruk in dieselmotoren snel en eenvoudig worden gemeten. Bij de manometer krijg je incl. 4 schroefdraadadapters voor gloeibougies, 3 adapters voor sproeierschroefdraad, de hoekadapter voor moeilijk bereikbare plaatsen en ook een flexibele slang. De resetter is ingebouwd in de compressietester. Alle adapters hebben een snelkoppeling.
Inhoud:
Snelle koppeling en ontkoppeling adapters
Een flexibele slang van 35,5 cm, geeft toegang tot beperkte aansluit en injector poorten
Adaptord voor de meeste injector dieselmotoren ( de meest populaier types)
16 " Staal Versterkte Rubberen Slang 6mm ID x 14mm OD
Een dual schaal 80 mm manometer met een ontluchtingsknop ventiel en een Schaal verdeling van: 0-1000 PSI, 0 tot 70 bar.
9 Adapter voor gloeibougie met draad: M10x1,0x68 - M10x1,25x54 - M10x1,25x68 - M12x1,25x45mm
4 Adapter voor verstuiver: M18x1.5 - M24x1.5 - M24x2,0
Compressietester voor dieselmotoren
Manometer: 0 - 70 bar / 0 - 1000 Psi
Slanglengte: 36 cm
Geïntegreerde resetter
Inclusief koffer, hoekstuk, aansluiting en aansluitadapters voor gloeibougieschroefdraad: M10 x 1,0 x 68 mm
M10 x 1,25 x 54 mm
M10 x 1,25 x 68 mm
M12 x 1,25 x 45 mm
Adapter voor mondstukschroefdraad: M18 x 1,5 mm.
M24 x 2,0 mm
M24 x 1,5 mm
Bij verbrandingsmotoren is het niveau van de compressiedruk een belangrijke indicator voor mogelijke defecten of slijtage. Werkplaatsen gebruiken meestal een compressiedrukrecorder voor een dergelijke meting, die het resultaat van de meting op een klein stukje papier documenteert. Maar er is een gemakkelijkere manier; de compressiedruk kan ook worden gemeten met een manometer en een terugslagklep.
In een praktische koffer zit een manometer 0-70 bar met een 36 cm lange flexibele slang met snelwisselkoppeling en een reset-inrichting. Diverse adapters voor schroefdraad van gloeibougies en injectiesproeiers maken het assortiment compleet.
Voor de meting worden eerst de gloeibougies van de cilinderkop geschroefd en vervangen door adapters M12x1.25x45mm. Helaas zitten er maar 3 adapters in de set, dus bij een 4-cilinder moet je een keer de schroef verwisselen. Klik voor een grotere afbeelding Om de gloeibougie van de eerste cilinder er gemakkelijk uit te krijgen is het zinvol om de brandstofpomp en de adapter te verwijderen. De adapteropening moet tijdens de meting worden afgesloten met een plastic (kartonnen) plaatje, anders lekt er olie naar buiten.
Voor de meting zelf moet eerst de elektrische aansluiting van de afsluiter van de injectiepomp worden losgekoppeld. Ook de gloeibougieaansluiting moet worden geïsoleerd. Nu wordt de manometer met de snelwisselkoppeling op de eerste cilinder geplaatst. Terwijl de motor met de starter wordt gestart, kunt u zien hoe de druk op de manometer toeneemt. Bij mijn atmosferische diesel was dat 28 bar; best een goede waarde. Na de meting wordt de druk in de slang ontlast met behulp van de resetknop en wordt de koppeling op de volgende cilinder gezet en begint het spel opnieuw. Dit proces wordt nu herhaald voor elke cilinder en de genoteerde waarden.
Idealiter zou de compressiedruk op alle cilinders gelijk moeten zijn. Een constant lage compressiedruk komt vaak voor bij een motor met een hoog kilometrage die de slijtagegrens nadert. Aanzienlijk verschillende compressiewaarden tussen de cilinders zijn een teken van een lokaal defect.
Niet geschikt voor TDI EN CDI motoren.
- Bron Video: https://www.youtube.com/watch?v=UxPPbcuEvxg
Hieronder een Benzine tester
Hieronder een DIESEL tester
Kijk onze website voor Compressiemeters
https://www.trailerandtools.nl/Diesel-compressie-meter-20-delig-0-tot-70-bar-bereik
Hoe werkt een motor en de copressieslag ervan?
Voor de uitleg over de compressieslag van een motor nemen we als voorbeeld een benzine motor. Bij de verbranding in de motor van bijvoorbeeld een auto is buiten een ontsteking en een lucht brandstof mengsel een compressieslag nodig om de motor draaiende te houden. Als bijvoorbeeld de zuigerveren van de zuigers in de cilinder versleten zijn kan de compressie tijdens het samenpersen van het lucht / brandstof mengsel sterk afnemen.Ook kunnen de inlaat of uitlaatkleppen niet goed afsluiten op de klepzitting. De reden daarbij kan een vervuilde klepzitting of zelf een verbranden klep zijn. Ook kan de koppakking op een bepaalde plaats stuk zijn waardoor het samengeperste mengsel of een gedeelte daarvan de cilinder al verlaten heeft voordat de vonk voor ontbranding komt. Als er om een probleem vast te stellen compressie gemeten moet worden gebeurd dit over alle cilinders.
Compressietester geeft de conditie van de motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven. De meting kan worden gebruikt om problemen vast te stellen in de motor of om de werking van de motor te meten en te verbeteren. Belangrijkste doel van de test is om te controleren of er niet teveel verschil in compressie is tussen de cilinders.
De compressie van een motor loopt terug in de loop der tijd, waardoor het meten van deze druk een goede indicatie geeft van de toestand van de motor. Belangrijkst is dat de compressie van alle cilinders ongeveer gelijk is, grote onderlinge afwijkingen kunnen wijzen op (aanstaande) motorschade. Bij het testen moet de motor op temperatuur zijn om een goede afsluiting van de cilinder te garanderen . Een onjuist uitgevoerde compressie-meting geeft een waardeloos meetresultaat. Als u geen monteur bent, raadpleeg dan uw werkplaats handboek en/of tips op het internet om de meting correct te verrichten. Voor Diesel voertuigen is altijd een ander soort compressiemeter benodigd dan voor benzinemotoren.
Diesel compressiemeter, waarom heeft deze een groter bereik?
Dieselmotoren werken op zelfontbranding van de brandstof er moet een hogere druk opgebouwd worden om tot ontbranding te komen, de meter moet dus een groter bereik hebben omdat de opgebouwde druk veel hoger zal liggen. In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn.Compressiemeter die bij een dieselmotor gebruikt wordt moet in de cilinderkop geschroefd worden
Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
Hoe moet ik een motorcompressie testen en uitvoeren? Stappen plan om te testen
1 Breng de motorblok op bedrijfstemperatuur. Dit kan worden gedaan op de volgende manieren.
Als je niet in je auto hebt gereden is de motor waarschijnlijk koud. Start je motor zoals normaal en laat de motor een paar minuten draaien. Zo breng je het blok op normale bedrijfstemperatuur; maar kijk uit dat de motor niet oververhit raakt door te lang stationair te draaien. Normaal gesproken is 20 minuten draaien genoeg.
Zet de motor uit en laat de motor afkoelen als je er net mee hebt gereden. Als het blok heet is moet je de motor ongeveer een uur laten afkoelen voordat je de compressiemeting kunt doen.
Als je de auto niet kunt starten kun je de meting toch gewoon uitvoeren. In dat geval kun je de werking van de motor niet nauwkeurig meten, maar je kunt nog steeds vaststellen of er een probleem is met de interne compressie als je een laag meetresultaat krijgt.
Het is zaak een opgeladen accu te hebben, de startmotor moet wat werk verzetten tijdens het uitvoeren de compressie-test. Tijdens het starten zal het toerental circa 250 RPM bedragen. Reinig je luchtfilter, of demonteer de aanvoerslang even. Bij elke auto type zal de compressie druk anders zijn zoek uit voor jou auto wat de compressie druk moet zijn.
2 Verwijder het brandstofpomprelais. Door de spanning van de brandstofpomp te halen zorg je ervoor dat er geen brandstof in de cilinders wordt geïnjecteerd.
4 Maak de elektrische verbinding van de bobine los. Op deze manier werkt de ontsteking niet meer, omdat de bobine geen bougievonk kan genereren en verdelen.
5 Haal de bougies eruit en maak de draden van elke bougie los. Doe voorzichtig met de bougies, want de keramische isolatie van een bougie kan beschadigen of kapotgaan.
6 Steek de compressiemeter in het bougiegat van de eerste cilinder (dit is het gat dat het dichtstbij de distributieriem zit). Gebruik geen extra gereedschap om de compressiemeter vast te zetten, je moet alleen je hand gebruiken om druk te zetten. De compressiemeter wordt door middel van een slang verbonden met een cilinder die we willen meten
7 Vraag aan iemand om de motor te starten en het gaspedaal volledig ingedrukt te houden.
Bij een gasklep die volledig open staat, zuigt de motor de maximale hoeveelheid lucht naar binnen waardoor de maximale druk kan worden opgebouwd bij compressie.
De wijzer op de meter zal omhooggaan, als de wijzer niet meer verder stijgt kan je assistent de motor uitzetten. Wat de meter nu aangeeft is de maximale compressiewaarde van de eerste cilinder.
8 Herhaal de compressiemeting voor de overige cilinders, totdat je alle cilinders van je auto hebt gemeten.
Het gebruik van een compressiemeter, hoe er mee te werken.
Na elke test moet de compressiemeter met een knopje gereset worden. De opgebouwde druk in het metersysteem moet eerst weg voordat we aan een tweede meting kunnen beginnen. Ook als de meter niet meer gebruikt wordt moet het meetsysteem drukloos gemaakt worden om beschadiging te voorkomen.
Wat zou een oorzaak kunnen hebben van compressieverlies bij een auto motor?
Zoals reeds omschreven is slijtage van de motor een mogelijk oorzaak van compressieverlies. Het kunnen de honegroeven in de cilinders zijn die gedeeltelijk zijn verdwenen of de kleppen die niet meer zo goed sluiten. De cilinders kunnen van onderen ovaal zijn geworden, zelfs de zuigers leveren hun bijdrage van slijtage zoals de zuigerveergroeven die uitgeslagen zijn of de zuigerveren met een teveel aan slotspeling.Drukverlies komt dat door de zuigerveren of kleppen?
Wanneer een lage compressie gemeten wordt, dus lager dan 4 bar., kunnen we eerst wat olie op de zuiger gieten en dan de compressiemeting opnieuw uitvoeren. Wanneer de compressiedruk nu wel goed is, dan zijn de zuigerveren versleten. Is deze druk laag gebleven dan zijn de kleppen hiervoor verantwoordelijk en sluiten deze niet goed meer. Meestal betreft het een uitlaatklep maar een verbrande inlaatklep komt ook wel eens voor.Zelf testen ?
Check onze website voor gereedschap.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen