Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Dubbele nokkenas tandwiel borggereedschapset - verstelbare blokkeerset - SATRA (AUTM-06768).
Universele nokkenas blokkeer gereedschapVoor het blokkeren van dubbele nokkenassen. Universeel inzetbaar voor motoren met één, twee of vier nokkenassen. Maakt het mogelijk om de bedieningsriem te verwisselen met gemonteerd blokkeergereedschap. De afstand van de riemwielen tot elkaar speelt geen rol. Ook te gebruiken bij riemwielen met verschillende tandvormen. Universeel tandprofiel past op alle gangbare nokkenassen
Geschikt voor :
- Audi, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Land Rover, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Peugeot, Renault, MG, Seat, Skoda, Subaru, Toyota, Opel, Volkswagen, Volvo
Brandstoftype:
- Diesel
Een universele set ontworpen timingset van Trailer and Tools om de tandwielen te blokkeren bij het vervangen van de riem. Geschikt voor motoren met 1, 2 of 4 nokkenassen. (V-motoren). Een slot kan ook worden gebruikt voor vergrendeling tussen het nokkenastandwiel en het injectiepomp tandwiel in sommige dieselmotoren.
DOHC: Dubbele Bovenliggende Nokkenas Motoren
Wat is een DOHC motor?
DOHC staat voor Double Overhead Camshaft. In het Nederlands betekent dit: dubbele bovenliggende nokkenas. Het is een ontwerpkenmerk van verbrandingsmotoren, zowel in auto's als motorfietsen.
Hoe werkt het?
- Nokkenassen: In een DOHC-motor zitten twee nokkenassen boven in de cilinderkop.
- Kleppen: Elke nokkenas bestuurt een set kleppen. Één nokkenas regelt de inlaatkleppen, de andere de uitlaatkleppen.
- Directe bediening: Door deze opstelling kunnen de kleppen directer en preciezer worden bediend, wat leidt tot een efficiëntere verbranding en betere prestaties.
Voordelen van DOHC motoren:
- Hogere toerentallen: DOHC-motoren kunnen over het algemeen hogere toerentallen aan.
- Meer vermogen: Door de preciezere klepbediening kan meer vermogen worden gehaald uit een motor.
- Betere prestaties over een breder toerenbereik: DOHC-motoren leveren vaak een gelijkmatiger vermogen over een breder toerenbereik.
- Precisieregeling: De onafhankelijke bediening van de inlaat- en uitlaatkleppen maakt een fijnere afstemming mogelijk.
Waarom is DOHC zo populair?
De voordelen van DOHC-motoren hebben ervoor gezorgd dat dit ontwerp de standaard is geworden in veel moderne auto's en motorfietsen. Het biedt een goede balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
Vergelijking met SOHC motoren:
SOHC staat voor Single Overhead Camshaft. Bij deze motoren is er slechts één nokkenas die zowel de inlaat- als uitlaatkleppen bedient. Hoewel SOHC-motoren eenvoudiger en vaak goedkoper zijn, bieden ze over het algemeen minder prestaties en flexibiliteit dan DOHC-motoren.
Samenvatting over de DOHC motoren:
DOHC-motoren zijn een technologische ontwikkeling die het mogelijk maakt om meer vermogen en een betere prestaties uit een verbrandingsmotor te halen. Door de precieze bediening van de kleppen kunnen DOHC-motoren efficiënter werken en een breder toepassingsgebied hebben.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen