Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Distributieset VAG 1.8 / 2.0 TSI TFSI - Blokkeerset - Timingset - Afstelgereedschap - ASTA (AUTM-07851).
Een blokkeer en stel distributieset van Trailer and Tools. Geschikt voor het vervangen en afstellen van de distributieketting bij een benzinemotor 2.0L Turbo en 1.8/2.0 4V TFSI/TSI. Geleverd in draagbare opbergkoffer.Inhoud van deze set:
- Sleutel voor het vergrendelen van de drukring aan de krukas
- PIN's die de positie van de nokkenas bepalen
- Vergrendelingsclips voor de positionering van de kettingspannergesp
- Vergrendeling van de timing in het bovenste dode punt
- Bevestigen en verwijderen van de nokkenas van de centrale regelklep
- Pen 1,4 mm om de spanrol te blokkeren en spanpen die de oliepomp vergrendelt
Motor:
- 2.0L Turbo
- 1.8 / 2.0 4V TFSI / TSI
Motor codes:
- CAEB (I, II, III generation), CBFA, CCTA
De Vag TFSI 1.8 en 2.0 motoren
Ze worden gebruikt in een breed scala aan voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda.
De 1.8 TFSI-motor heeft een cilinderinhoud van 1798 cm3 en is verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus, van 112 pk tot 170 pk. De 2.0 TFSI-motor heeft een cilinderinhoud van 1984 cm3 en is verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus. , van 180 pk tot 310 pk.
Beide motoren worden geprezen om hun prestaties, efficiëntie en raffinement. Ze hebben echter ook kritiek gekregen op een aantal problemen, waaronder olieverbruik, distributiekettingproblemen en koolstofafzetting.
- 1 .8 TFSI-motor
- 2.0 TFSI-motor
Toepassingen bij vag 1.8 en 2.0 TFSI motoren:
1.8TFSI:
- Volkswagen Golf GTI (2005-2014)
- Volkswagen Jetta (2005-2014)
- Audi A4 (2007-2015)
- Audi A5 (2007-2015)
- Skoda Octavia (2004-2013)
- Seat Leon (2005-2012)
- Volkswagen Golf GTI (2005-heden)
- Volkswagen Jetta (2005-heden)
- Audi A4 (2007-heden)
- Audi A5 (2007-gehad)
- Skoda Octavia (2004-heide)
- Seat Leon (2005-heden)
- Audi Q5 (2008-heden)
- Volkswagen Tiguan (2008-heden)
- Skoda Yeti (2009-2017)
- Seat Ateca (2016-heden)
Problemen bij vag 1.8 en 2.0 TFSI motoren:
- Olieverbruik: Sommige 1.8 TFSI- en 2.0 TFSI-motoren kunnen last hebben van overmatig olieverbruik. Dit kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder defecte olieschraapveren, versleten zuigerveren en lekke klepgeleiders.
- Distributiekettingproblemen: De distributieketting op sommige 1.8 TFSI- en 2.0 TFSI-motoren kan uitrekken of breken. Dit kan leiden tot ernstige motorschade.
- Koolstofafzetting: Koolstofafzetting kan zich ophopen op de inlaatkleppen van 1.8 TFSI- en 2.0 TFSI-motoren. Dit kan de luchtstroom belemmeren en leiden tot verminderde prestaties en een hoger brandstofverbruik.
De VAG 1.8 TFSI en 2.0 TFSI-motoren zijn een familie van turbocharged en direct ingespoten benzinemotoren die worden geproduceerd door de Volkswagen Group.
Timingset of Afstelset voor VAG Motoren: Een Uitleg
Wat is een timingset?
Een timingset, ook wel afstelset genoemd, is een verzameling speciaal ontworpen gereedschappen die nodig zijn om de distributie van een motor nauwkeurig af te stellen. De distributie zorgt ervoor dat de kleppen in de motor op het juiste moment open en dicht gaan, zodat de verbranding van het brandstofmengsel op het juiste moment plaatsvindt.
Waarom is een timingset belangrijk voor VAG motoren?
- Nauwkeurige afstelling: VAG motoren, zoals die van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, vereisen een zeer nauwkeurige afstelling van de distributie. Zelfs een kleine afwijking kan leiden tot slechte prestaties, verhoogd brandstofverbruik en in ernstige gevallen motorschade.
- Onderhoud: Bij het vervangen van de distributieriem of ketting is het essentieel om de distributie opnieuw af te stellen. Hiervoor zijn de speciale gereedschappen uit de timingset nodig.
- Reparaties: Ook bij andere reparaties aan de motor, zoals het vervangen van de koppakking, kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Wat zit er in een timingset?
De samenstelling van een timingset kan per motormodel verschillen, maar over het algemeen bevat deze set:
- Borgpennen: Deze pennen worden gebruikt om de krukas en nokkenas in de juiste positie te vergrendelen tijdens het afstellen.
- Vergrendelingsgereedschap: Dit gereedschap zorgt ervoor dat de nokkenassen tijdens het afstellen niet kunnen verschuiven.
- Meetinstrumenten: Soms zijn er meetinstrumenten bijgeleverd om de afstelling nog nauwkeuriger te controleren.
Wanneer heb je een timingset nodig?
- Vervanging distributieriem of ketting: Dit is de meest voorkomende reden om een timingset te gebruiken.
- Reparatie van de koppakking: Bij het vervangen van de koppakking moet de distributie vaak opnieuw worden afgesteld.
- Andere motorrevisies: Ook bij andere ingrijpende reparaties aan de motor kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Waarom zelf een timingset gebruiken?
- Kostenbesparing: Door zelf de distributie af te stellen, kun je vaak kosten besparen.
- Meer inzicht in je auto: Het zelf uitvoeren van deze klus geeft je een beter inzicht in de werking van je auto.
Waarschuwing voor het gebruik van een timingset bij een auto:
Het afstellen van de distributie is een precisiewerkje. Als je niet zeker bent van jezelf, is het verstandig om deze klus over te laten aan een ervaren monteur. Een verkeerde afstelling kan leiden tot ernstige motorschade.
Bron: youtube....2x met de linkermuisknop op het filmpje klikken om hem groot te bekijken.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen