Gloei zijmarkeringslampen
Bezig met laden...
Zijmarkeringslamp, Contourlamp wit, 45mm x 100mm x 35mm, E20 keuring
Zijmarkeringslamp wit, 45mm x 100mm x 35mm, E20 keuring (AANH-00432).
Zijmarkeringslamp, Contourlamp wit, 45mm x 75mm x 25mm afmeting, E4 keuring
Zijmarkeringslamp Wit, 45mm x 75mm x 25mm afmeting, E4 keuring (AANH-00431).
Zijmarkeringslamp, Contourlamp wit, 47mm x 95mm x 25mm, E9 keuring
Zijmarkeringslamp wit, 47mm x 95mm x 25mm, E9 keuring (AANH-00452).
Zijmarkeringslamp, Contourlamp Wit, 65mm x 45mm, Aspöck
Zijmarkeringslamp, Contourlamp Wit, 65mm x 45mm, Aspöck (AANH-09991).
Zijmarkeringslamp, Contourlamp Wit, 65mm x 80mm, E20 gekeurd
Zijmarkeringslamp, Contourlamp Wit, 65mm x 80mm, E20 gekeurd (AANH-00968).
Wat is een gloei zijmarkeringslamp, ofwel traditionele zijmarkeringslamp?
Een gloeizijmarkeringslamp, ook wel traditionele zijmarkeringslamp genoemd, is een kleine lamp die op een voertuig wordt gemonteerd om de breedte van het voertuig te markeren aan andere weggebruikers. Ze worden meestal gebruikt op vrachtwagens, aanhangwagens, bussen en andere grote voertuigen.Gloei zijmarkeringslampen zijn typisch oranje of rood van kleur en worden meestal in paren gemonteerd aan de voor- en achterkant van het voertuig. Ze worden aangedreven door een kleine gloeilamp die een zwak licht uitstraalt dat in alle richtingen zichtbaar is.
Voordelen van gloeizijmarkeringslampen:
- Goedkoop
- Eenvoudig te installeren
- Lang verkrijgbaar
Nadelen van gloeizijmarkeringslampen:
- Korte levensduur in vergelijking met LED-zijmarkeringslampen
- Minder energiezuinig dan LED-zijmarkeringslampen
- Produceert meer warmte dan LED-zijmarkeringslampen
- Kan kwetsbaarder zijn voor trillingen en schokken
In Nederland zijn gloeizijmarkeringslampen nog steeds toegestaan, maar LED-zijmarkeringslampen worden steeds vaker aanbevolen vanwege hun vele voordelen.
Hier zijn enkele aanvullende details over gloeizijmarkeringslampen:
- De meest gebruikte type gloeilamp voor zijmarkeringslampen is de BA15s.
- Gloeizijmarkeringslampen zijn er in verschillende wattages, maar de meest gebruikelijke is 10 watt.
- De spanning van gloeizijmarkeringslampen is meestal 12 volt of 24 volt.
We hebben een onderscheid gemaakt in verschillende soorten aanhanger verlichtingen:
- Led achterlichten
- gloeilamp achterlichten( de traditionele, oude lamen)
- led gloei en breedte lampen, contourverlichting, markeringslampen
- mistverlichting
- achteruitrijverlichting
- kentekenverlichting
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- losse gloeilampen
- koplampen, schijnwerpers, werklampen
- led werklampen,schijnwerpers
Wij bij Trailer and Tools hebben een ruim assortiment aanhanger onderdelen. Door dagelijks gebruik kunnen aanhanger onderdelen defect raken die bepalend zijn voor de werking van uw aanhangwagen. Deze onderdelen kunt u bij ons op de webshop terug vinden. Zo zorgt u ervoor dat u uw aanhanger weer veilig kunt gebruiken. Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
- Aanhanger verlichting
- Stekkers en stekkerdozen
- (Hulp)koppelingen en trekhaken
- Neuswielen en steunpoten
- Hang en sluitwerk
- Aanhanger ijzerwaren en bevestiging
- Reflectoren
- Aanhangernetten, gaaskleden en dekzeilen
- Spatborden
- Lading vastzetten
- Kabels, chassisklemmen en lasdozen
- Sloten
- Disselbakken
- Paardentrailer onderdelen
- Zwaailampen en verlichtingsbalken
- Led werklampen
- Beschermrekken voor achterlichten
- Elastiek en bagagespinnen
- Spanrubbers
- Boot aanhanger onderdelen
- Handlieren en accessoires
- Oprijplaten
- Overige onderdelen
- Stofhoezen
- Caravan onderdelen
Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?
De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door ledverlichting.Wat is een Halogeen lamp?
Halogeenverlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en ledverlichting die te krijgen is. Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeenlampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips.Wat is een Xenon lamp?
Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeenverlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn. Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeenlamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.Wat is een ledlamp?
Bij veel wagens zijn LED-koplampen tegenwoordig standaard, omdat zij aanzienlijk flexibeler kunnen worden vormgegeven en ze verder nog andere voordelen met zich meebrengen. Oudere automodellen hebben hier echter het nakijken. Echter ook wanneer de fabrikant zelf niet in de montage van LED-koplampen voorziet, zijn er vaak ombouwkits, die ook zonder veel ervaring kunnen worden gemonteerd. Wij vertellen u waarop u bij het monteren dient te letten, welke voordelen de nieuwe verlichting met zich meebrengt en waar u bij aanschaf op moet letten.De Light Emitting Diode (LED) heeft in vergelijking met zijn voorganger, de gloeilamp en zijn directe concurrent, de xenon koplamp, een aantal voordelen die zowel u als ook de andere verkeersdeelnemers iets opbrengt. Om te beginnen hebben ze een langere levensduur van meerdere tienduizenden bedrijfsuren, waarbij ze dankzij hun hoge efficiëntie bij dezelfde lichtopbrengst zelfs minder stroom verbruiken. Vooral het tegenliggende verkeer zal u de montage in dank afnemen; dankzij de verdeling van het licht over verschillende bronnen hebben LED-koplampen een zeer geringe verblindende werking. Zelfs het per ongeluk inschakelen van grootlicht zal andere verkeersdeelnemers slechts in geringe mate storen.
Een gloeilamp/ halogeenlamp vervangen voor een ledlamp:
Bij retrofit-LED-koplampen behoudt u de oude behuizing, vervangt echter de traditionele gloeilampen door LED-lampen. Deze zijn oftewel direct compatibel met de oudere spanningsvoorziening, of worden geleverd met adapters, die direct aan de oude stekkers kunnen worden geklemd. Hier kunt u weinig verkeerd doen omdat de montage in principe zodanig functioneert als bij de typische gloeilampvervanging. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook actief gekoelde retrofit-LED-koplampen zijn, die bijvoorbeeld met een ventilator zijn uitgerust die ook van stroom moet worden voorzien. Let hier in ieder geval op de montagetips van de fabrikant; dan zou er normaal gezien niets mis kunnen gaan.Dus op een rij wat betreft ombouw van gloeilampen naar ledlampen:
• Wie een ombouwkit koopt, moet de gehele behuizing inclusief lampen vervangen. Hierbij moet op de juiste pasvorm en absolute dichtheid worden gelet.• Bij retrofit-LED-koplampen blijft de behuizing in de auto zitten.
• Wanneer er al LED-koplampen voor het automodel beschikbaar zijn, is de spanningsvoorziening meestal al compatibel.
• Bij oudere automodellen is vaker een adapter of een transformator noodzakelijk.
• Men dient te allen tijde de montagevoorschriften van de fabrikant toe te passen.
• Wie zich onzeker voelt, kan de ombouw natuurlijk door een garage laten uitvoeren.
Wat is het nut van led koplampen?
• Aanzienlijk langere levensduur.• Eendere lichtopbrengst bij minder stroomverbruik.
• Minder verblindingseffect.
Bron: auto-onderdelenexpert.nl
Regelgeving licht sterkte:
Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt. Belangrijk is echter, dat dimlicht voldoende, verblindingsvrije verlichting en grootlicht een goede verlichting genereert. De kracht van de lichtstraal is bijzaak omdat bijvoorbeeld xenon lampen aanzienlijk hogere waarden bereiken.Regelgeving verlichting op een auto:
Richting voorwaarts:
- Met uitzondering van de mistlampen en richtingaanwijzers moeten alle lampen wit licht uitstralen
- Verplicht zijn minstens: dimlicht, grootlicht, parkeerlicht, reflector en achteruitrijlicht
- Optioneel zijn: markeringslichten, dag rij licht en mistkoplamp
Richting zij waarts:
- Alle lichten moeten geel of oranje licht stralen
- Verplicht zijn minstens: richtingaanwijzer en waarschuwingsknipperlicht
- Optioneel zijn: zijmarkeringslichten en reflectoren
Richting achterwaarts:
- Afhankelijk van soort zijn hier verschillende lichten van toepassing
- Verplicht achteruitrijlicht moet wit licht afgeven
- Verplichte richtingaanwijzer moet geel/oranje licht afgeven
- Verplichte achterlichten, remlichten en parkeerlichtenmoeten rood licht afgeven
EU E-markering en e-markering, Hoe zit dit precies?
Alle voertuigen met elektrische onderdelen binnen de EU moeten vanaf oktober 2002 te voldoen volgens de ECE-richtlijnen en voorzien te zijn van een E-markering.Als u een voertuig invoert of als u binnen de Eu landen rijdt met uw voertuig dienen de verlichtingen te zijn voorzien van test certificaten, een nummer en een aanduiding waar de fabrikant is gevestigd. Hiermee wordt aangetoond dat de auto voldoet aan de gestelde eisten in de ECE-richtlijnen. (Economische Commissie van Europa). E-gemarkeerde producten kunnen door de richtlijnen in alle lidstaten zondermeer door de markt geaccepteerd worden waardoor er een vrijere handel ontstaat zonder importbeperkingen. Voorbeelden van producten voorzien van E-markering auto en aanhangwagen lampen, glas, banden, driehoekige waarschuwingsborden, waarschuwingssignaleringen, lichtbalken, zwaailampen, flitslampen, ledlampen, sirenes, voertuigmarkering en voertuig contourmarkering en striping.
Fabrikanten vermelden doormiddel van het E-markeringsnummer het land van productie (of assemblage)
Hieronder de E nummers waar het geproduceerd is of waar het in elkaar is gezet:
E1-Duitsland; E2-Frankrijk; E3-Italië; E4-Nederland; E5-Zweden; E6-België; E7-Hongarije; E8 en Tsjechië; E9 - Spanje; E10-Joegoslavië; E11-Britse; E12-Oostenrijk; E13-Luxemburg; E14-Zwitserland; E16-Noorwegen; E17-Finland; E18-Denemarken; E19-Roemenië; E20-Polen; E21-Portugal; E22-Russisch; E23-Griekenland; E25-Kroatië; E26-Slovenië; E27-Slowakije; E28-Wit-Rusland; E29-Estland; E31-Bosnië-Herzegovina; E37-Turkije;ECE-R112 , ECE-R10 , ECE-R87 ECE-R65, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.
Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.
ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht en verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
• Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Led-bar zou dus niet voldoende zijn om de Led-bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
• Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!