- Wiellager slagset - persset
- 9x Aluminium aandrijfflenzen = 40 / 44Â / 50 / 59 / 63 / 65 / 72 / 75Â en 81mm
- Opname = 14mm
- 1x Aluminium slagadapter / penÂ
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Keerring montage set - 10 delig slagset lagers - Lager montage set - Wiellager gereedschap - ASTA (AUTM-03864).
Met deze set (de)monteert u eenvoudig lagers en keerringen zonder deze en andere onderdelen eromheen te beschadigen. Deze 10-delige set zorgt voor een eenvoudige installatie van rechte loopringen en afdichtingen zonder schade aan lagers of asbehuizing. Dit gereedschap past op de meeste standaard wiellagermaten, inclusief 4 x 4 voertuigen.
Inhoud:
- 1x Aluminium slagadapter / pen
- 9x Aluminium aandrijfflenzen = 40 / 44 / 50 / 59 / 63 / 65 / 72 / 75 en 81mm
- Opname = 14mm
Wat is een lager montage set?
Een lager montage set is een verzameling speciaal gereedschap dat ontworpen is om lagers, keerringen en andere componenten op assen of in huiseringen te monteren zonder deze te beschadigen.
Waarom is een lager montage set nodig?
Lagers zijn precisieonderdelen die gemakkelijk beschadigd kunnen raken tijdens het montageproces. Door de juiste gereedschappen te gebruiken, voorkom je:
- Beschadiging van de loopbaan: De loopbaan van het lager is een zeer gevoelig onderdeel. Bij onjuist monteren kunnen er putjes of krassen ontstaan, waardoor het lager sneller slijt.
- Beschadiging van de keerring: Keerringen zorgen ervoor dat smeermiddel in het lager blijft en vuil buiten. Bij onjuiste montage kunnen ze scheuren of verkeerd worden geplaatst.
- Beschadiging van de as of huisering: Ook de as of huisering waar het lager in wordt geplaatst, kan beschadigd raken.
Wat zit er in een lager montage set?
Een typische lager montage set bevat:
- Slagbussen: Deze bussen hebben verschillende diameters en worden gebruikt om het lager voorzichtig op de as te drukken.
- Slagringen: Deze ringen zijn gemaakt van zacht materiaal en zorgen ervoor dat de kracht gelijkmatig over het lager wordt verdeeld.
- Uitdrijvers: Met uitdrijvers kunnen oude lagers of andere componenten voorzichtig uit de huisering worden verwijderd.
- Hammen: Speciaal ontworpen hamers om de slagbussen of uitdrijvers aan te slaan.
Hoe werkt een lager montage set?
- Kies de juiste slagbus: Selecteer een slagbus die iets kleiner is dan de binnendiameter van het lager.
- Plaats de slagbus: Schuif de slagbus over de as en plaats het lager erop.
- Gebruik de slagring: Plaats de slagring op het lager om de kracht gelijkmatig te verdelen.
- Sla voorzichtig: Sla voorzichtig op de slagbus om het lager op de as te drukken.
Voordelen van het gebruik van een lager montage set
- Beschadiging voorkomen: Door de juiste gereedschappen te gebruiken, voorkom je schade aan lagers, keerringen en andere componenten.
- Verlengde levensduur: Goed gemonteerde lagers gaan langer mee.
- Efficiënt werken: Een lager montage set maakt het montageproces sneller en gemakkelijker.
Wanneer heb je een lager montage set nodig?
- Bij het vervangen van lagers: Of het nu gaat om auto's, machines of apparaten, een lager montage set is onmisbaar bij het vervangen van lagers.
- Bij het monteren van nieuwe machines: Bij de bouw of montage van nieuwe machines worden vaak lagers gebruikt.
- In werkplaatsen: Werkplaatsen waar regelmatig met lagers gewerkt wordt, hebben vaak een lager montage set in hun gereedschapskist.
Kortom, een lager montage set is een essentieel gereedschap voor iedereen die met lagers werkt. Door het gebruik van de juiste gereedschappen zorg je ervoor dat lagers correct worden gemonteerd en een lange levensduur hebben.
WIELLANGERS
Bron MVW autotechniek.
WIELLAGERS
Van alle onderdelen waaruit uw auto bestaat, zijn de remmen ongetwijfeld de belangrijkste: de onderdelen waarmee u kunt stoppen. Van de onderdelen die uw auto in staat stellen om vooruit te gaan, zijn er misschien geen belangrijkere onderdelen dan de wiellagers. Zonder hen zou je niet ver kunnen reizen. Deze kleine stalen kogels zijn verantwoordelijk voor het laten draaien van de wielen met zo min mogelijk wrijving, terwijl het gewicht van uw voertuig wordt ondersteund. Voor zo'n klein deel van uw auto, is dat zeker geen kleine klus. Een wiellager is een belangrijk onderdeel welke zicht bevindt tussen het fuseestuk, astap en het draaiende wiel. Wanneer we het hebben over een wiellager bij een auto, dan spreken we over een constructie die zowel de voor- als de achterwielen draaiende houdt. Dit zorgt er voor dat verschillende delen van de genoemde constructie, ten opzichte van elkaar, beter kunnen bewegen. Dit gebeurt door middel van het verlagen van de wrijving, welke doorgaans roterende of lineaire bewegingen maakt.Wat is de functie van een wiellager?
De functie van het wiellager is de draaiende beweging van het wiel mogelijk te maken en is daarmee een belangrijk en essentieel onderdeel van de wielophanging. De wiellagers zijn een zwaar belast onderdeel en daarmee ook aan slijtage onderhevig. Met name bij stevig bochtengedrag zijn er grote krachten die de wiellagers op moeten vangen. Dit is ook waarom een kapot wiellager vaak sterker hoorbaar is bij het nemen van een flauwe bocht op hogere snelheid. Het geluid van een kapot wiellager is als een brommend geluid te typeren. Ook wiellager zijn in de loop der jaren sterk verandert door de hogere eisen welke gesteld worden aan het wiellager. Waren de wiellagers op de niet aangedreven wielen meestal conische eenvoudig stelbare en uit een los binnen en buitenlager bestaande set , tegenwoordig zijn deze onderhoudsvrij, zelfsmerend en bestaan uit één bus met daarin twee rollagers. De oude conische wiellagers waren af te stellen, op de modernere rollagers hoeft lagerspeling niet meer afgesteld te worden, wel moet het lager op juiste moment (Nm) vastgezet worden. De wiellagers op de aangedreven wielen zijn complete units waarin zich twee rollagers bevinden. De lagers zijn zelfsmerend en afgesloten van vuil en vocht door keerringen. De buitenkant van de lagerbus word bij vervanging als eerste in het fuseestuk geperst en de astap word vervolgens in de binnenste lagerring geperst. De moderne wiellagers zijn alleen op een professionele manier te vervangen als deze met een hydraulische pers gemonteerd worden. Er zijn tegenwoordig lagerunits welke met bouten gemonteerd zijn op de achteras of fuseestuk en waarbij de flens deel uitmaakt van het te vervangen lager. Wiellagers kunnen ook voorzien zijn van een ABS sensorring, hier moet bij vervanging terdege rekening mee worden gehoudenEr zijn verschillende wiellagers, welke heb je zoal?
Er zijn verschillende wiellagers en de simpelste draaiende lager is eentje die uit een cilinder tussen het wiel en de as van dit wiel bestaat. Je hebt wiellagers die bij de assen van de auto gebruikt worden om deze in beweging te brengen, oftewel wiellagers met een aandrijving. Deze wiellagers kun je vinden bij de remtrommel of remschijf en bestaat uit twee lagers, de binnenste en de buitenste lager. Daarnaast hebt je wiellagers waarbij geen aandrijving vastzit aan de wielen. Deze wiellagers bevinden zich in de naaf. Wiellagers die worden aangedreven zijn zwaarder en om deze reden is er ook vaak een pers nodig wanneer deze vervangen moeten worden. Wiellagers zonder de aandrijfassen zijn daarentegen veel eenvoudiger te vervangen, omdat deze vaak conisch (kegelvorm) zijn. We kennen de glijlager, kogellager, mangneetlager, naaldlager, cilinderlager, diabololager, kelgellager, tonlager, Axiaallager.Hoe herken je kapotte of versleten autowiellagers?
Een "grommend” hoorbaar geluid afkomstig van een hoek van de auto wanneer u meer dan 25 kilometer per uur rijdt, kan wijzen op een versleten lager. Dit geluid kan vooral duidelijk zijn wanneer u draait en het voertuig naar dat wiel leunt. Het geluid kan moeilijk te horen zijn totdat er aanzienlijke slijtage is opgetreden. Trilling in het stuurwiel kan het gevolg zijn van het ontstaan van vlakke plekken in de lagers via het stuurwiel. Trilling kunnen ook worden gevoeld in de vloerpanelen. Een "slijpend" hoorbaar geluid afkomstig van een van de wielen kan gerelateerd zijn aan de remmen. Het kan ook gerelateerd zijn aan een lager dat slijt of is gesleten. Als dit het geval is, word het grommende geluid zeer waarschijnlijk genegeerd. Er is aanzienlijke schade aan de lagers opgetreden en het wiel dreigt af te vallen. Vaker staan we er niet bij stil, maar de krachten die het aandrijfsysteem van een auto moeten verwerken zijn enorm. Dit geldt in het bijzonder voor de banden en de wiellagers die naast de normale aandrijfkrachten ook nog de gevolgen van het rijden over allerlei typen wegen moeten kunnen verwerken. Denk maar aan een hobbelig wegdek waar niet alleen de vering moeite mee heeft, maar ook de banden en de wiellagers hun aandeel aan extra krachten zullen moeten verwerken. Geen wonder dus dat de wiellagers soms aan vervanging toe zullen zijn. Maak je maar geen zorgen: het wiel zal blijven draaien, maar de weerstand neemt wel toe. Het meest voorkomende verschijnsel van wiellagers die aan vervanging toe zijn is een vervelend geluid dat te horen zal zijn tijdens het rijden. Dit zal zich ook het eerst voordoen bij het beschrijven van bochten. Verwar dit geluid echter niet met dat van versleten homokinetische koppelingen. Die maken eerder een ratelend geluid waarbij versleten lagers eerder een fluitend geluid zullen maken. Bij ernstig versleten wiellagers zal het geluid ook bij het rijden op rechte stukken merkbaar zijn. Overmatig spel in de band en het wiel is een teken van een kapotte lager. Om dit teken op te merken, moet het voertuig echter van de grond zijn. Gewoonlijk zal een technicus het voertuig heffen en de band van links naar rechts schommelen. Als buitensporige speling wordt opgemerkt en andere ophangings- en stuurcomponenten in goede vorm zijn (zoals de trekstangen), heeft het lager waarschijnlijk gefaald. Abnormale bandenslijtage kan worden veroorzaakt door een slechte wieluitlijning, versleten stutten of een kapotte wiellager.Waar bestaat een wiellager uit?
Wiellagers bestaan uit een binnenring, buitenring en daartussen rollen of kogels. Bij een rollager lopen de ringen conisch toe waardoor lagerspeling afgesteld kan worden. Bij een kogellager zijn de binnen en buitenring voer zien van komvormige banen waarin de kogels lopen, de lagerspeling is bij rollagers niet afstelbaar. De wiellagers worden gesmeerd door lagervet en tegen vocht en vuil beschermd door keerringen. Het lagervet vormt een film en voorkomt metaal op metaal contact. Het materiaal van de wiellagers is hoogwaardig en gehard metaal.
Kan ik zelf het lager vervangen?
Sommige voertuigen met afgedichte voorwiellagers kunnen thuis worden onderhouden als een doe-het-zelf reparatie. Als de wielnaaf en het lager simpelweg met bouten aan de fusee zijn bevestigd en als een geheel kunnen worden vervangen en de reparatie voltooien. Maar veel voertuigen vereisen dat een technicus naven en lagers verwijdert die in de fusee worden gedrukt. Deze componenten zijn moeilijk te demonteren en voor het opnieuw monteren is een hydraulische pers nodig. In dergelijke gevallen kan vervanging van lagers het beste worden overgelaten aan een professionele technicus. Er komt er wel veel meer werk aan te pas. Hier is het ook belangrijk welke lager versleten is. Een lager waarop de aandrijving op gekoppeld is heeft een zwaardere constructie en is ook geperst in de remschijven of remtrommels. Voordat de wiellagers dus kunnen worden verwijderd zal ook eerst de aandrijfas moeten worden verwijderd. De vrijgekomen lager (er is meestal ook sprake van een binnen en buitenlager) wordt er dan eruit geperst. De installatie vindt gewoon in de omgekeerde volgorde plaats.Bij het vervangen van de wiellager waarbij er geen sprake is van een gekoppelde aandrijfas vindt het verwijderen veel gemakkelijker plaats door het lager met een bijpassende doppensleutel eruit te slaan. Het blijft heel belangrijk dat er bij het vervangen heel voorzichtig wordt omgegaan en er dus geen onderdelen stuk gaan. Dit is vooral het geval bij het verwijderen van de aandrijfassen. Het is steeds meer gangbaar dat fabrikanten de wiellagers integreren in de wielnaven. Die dienen dan compleet te worden vervangen en kosten natuurlijk wel wat meer.
WIELLAGERVET
Wiellagers vervangen: wat kost dat?
De kosten van een wielnaaf (assemblage of lagers) kunnen beginnen vanaf €60 en gaan soms zelfs ruim boven de honderd euro's. Het merk en model van uw auto bepalen de exacte prijs. De vervangingskosten voor wielnaaf kunnen variëren van auto tot auto en van wie u ze koopt. Het is dus handig om het type auto dat u bezit te googlen en rond te kijken welke garage in uw buurt het beste aanschrijft en een mooie prijs - kwaliteit verhouding biedt. Controleer voordat u de lagers van de wielnaaf vervangt of de voorste of achterste lagers en links of rechts zijn vervangen. Het is gemakkelijk om het te verwarren en per ongeluk de verkeerde te vervangen. Je wilt niet twee keer betalen voor een simpele klus. Het is dus handig om vooraf zelf te kijken waar u denkt dat de lagers versleten zijn als u over deze informatie meer dan gemiddeld weet. Hierboven zijn een aantal tips om een versleten lager te kunnen herkennen. Een wielnaafreparatie kan drastisch variëren, afhankelijk van uw voertuig.Beoordelingen
Nog geen beoordelingen