12% KORTING
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Kogelgewricht dop - Peugeot en Citroen - Kroonmoerdop - Kroonmoer dop - ASTA (AUTM-09852).
Een 2-delige kroonmoer doppen set van Trailer and Tools. Geschikt om de onderste kogelgewrichten op Peugeot- en Citroën-auto's te verwijderen.
Inhoud:
- 1x dop 50,8 mm
- 1x dop 60 mm
Geschikt voor de volgende modellen:
Peugeot:
- 305 (1982-1990)
- 405(1987-1996)
- 406
- 605
- 607
- enz.
Citroën:
- BX (1982-1994)
- C5
- Xantia
Fusee Kogel
Wat is een fuseekogel?
Een fuseekogel is eigenlijk te vergelijken met een schoudergewricht: het zorgt voor een verbinding tussen de draagarm en het fuseestuk, welke bewegelijk is en gedeeltelijk rond kan draaien. De ronde vorm draait in een kom, net als een arm in een schouderkom, en zorgt ervoor dat er sprake is van een grote bewegingsvrijheid. Afhankelijk van welke wielophanging gebruik gemaakt is, is er minimaal één, maar vaak meer, kogel die de draagarm aan het fuseestuk verbinden. De fuseekogel zorgt ervoor dat het sturen en de in- en uitverende beweging van de draagarm (bijvoorbeeld door drempels) worden opgevangen tijdens het rijden. Draai je aan het stuur, dan draait de fusee - en daarmee het voorwiel - mee. Het draaipunt aan de onderkant van de fusee is de zogenaamde fuseekogel. Tijdens het rijden beweegt de fuseekogel voortdurend als gevolg van de draaiende beweging bij het sturen en de in-en uitverende beweging van de auto.Het vervangen van een fuseekogel, hoe doe ik dat?
Zelf een stuurkogel goed en vakkundig vervangen is alleen weggelegd voor de zeer handigen en wij raden het af om dit te gaan doen zonder verstand van zaken. Een stuurkogel zit in de meeste gevallen met een conische pen vast in het fuseestuk. Het vakkundig demonteren hiervan vraagt om speciaal gereedschap om het fuseestuk bij demontage niet te beschadigen. Een stuurkogel is een belangrijk onderdeel van de wielophanging en daarmee ook voor de veiligheid van uw auto, het zonder kennis van zaken vervangen van een stuurkogel brengt risico's met zich mee. Mocht u er toch zelf aan willen beginnen neem dan de volgende tip mee, kijk op YouTube of er een specifiek filmpje op staat van het vervangen van een stuurkogel van exact uw autotype. Tevens moet de auto na het vervangen van de stuurkogel uitgelijn worden om toekomstige overmatige bandenslijtage of scheef trekken van uw auto te voorkomen. Denk ook aan uw eigen veiligheid en ondersteun het voertuig op een stevige en stabiele manier zoals met assen steunen.Hier een link met Assteun: De assteunen van Trailer and Tools
Wil je toch aan de slag om zelf de fuseekogel te gaan vervangen gebruik dan een stuurkogeltrekker.
Neem de volgende tips bij het vervangen van een fuseekogel.
• Let op de veiligheid, ondersteun de auto onder de carrosserie.• Leg het wiel ook onder de auto als extra veiligheid.
• Demonteer het remzadel, en hang het met een beugel of stukje touw aan de spiraalveer.
• Maak de eventuele draadeinde van de fuseekogel met een staalborstel goed schoon.
• Spuit een dag voor vervangen de draad in met een penetrerende olie.
• Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork.
• Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in. De kans is anders dat de kogelpen losschiet en je de moer niet los krijgt omdat de pen mee gaat draaien.
Hoe is een kapotte stuurkogel te herkennen
Een kapotte stuurkogel is eigenlijk alleen te herkennen door bij een bodemvrij wiel (op krik of brug) deze naar binnen en buiten te drukken. Speling is dan meestal voelbaar en zichtbaar. Een kapotte stuurkogel kan soms een wat weker weggedrag geven en rammelende bijgeluiden maar dit is lang niet altijd het geval. Door de eventuele speling in de stuurkogel kan de sporing afwijken en kan er een verhoogde bandenslijtage zijn. Naast speling kan een kapotte rubber hoes reden zijn de gehele kogel te vervangen. De hoes zit dan geperst en is niet los te vervangen. Wanneer je tijdens het insturen een ‘knik’ voelt, zou het kunnen dat de fuseekogels versleten zijn. Echt duidelijk is dit pas als het desbetreffende wiel vrij is van het wegdek, zodat er echt zichtbaar gecontroleerd kan worden. Om slijtage te voorkomen is preventief vervangen van de kogelhoes een APK-eis.
Waaruit bestaat een stuurkogel?
De buitenste stuurkogel bestaat in de meeste gevallen uit een conische pen met kogel in een kom en afgeschermd met een rubber hoes. Het einde welke in de stuurstang gemonteerd word heeft langschroefdraad waar te sporing (uitlijning) van het voertuig mee afstelbaar is. De binnenste stuurkogel vormt vaak één deel met de stuurstang maar kan soms ook een los onderdeel zijn. De binnenste stuurkogel wordt in de meeste gevallen tegen vuil en vocht beschermd door de stuurhoes.Algemene Periodieke Keuring, "afkorting APK" wat betekend dat voor mijn fuseekogels?
Voor de Algemene Periodieke Keuring (APK) mogen zowel de binnenste en buitenste stuurkogel geen overmatige speling te hebben en mogen de stuurkogelhoes en stuurhuishoes niet gescheurdzijn. De wielen moeten zonder hulp van stuurbekrachtiger van uiterst links naar uiterst rechts vrij kunnen bewegen en ronddraaien, er mogen geen zware punten voelbaar zijn of dat het wiel aanloopt. Dit mag met de wielen gedeeltelijk opgekrikt / ontlast. Als het binnenste gedeelte van een stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes b.v. gescheurd is mag zowel het huis als de kogel geen sporen van corrosie vertonen.
Zelf vervangen van fusee kogels?
Check onze website voor gereedschap.
Review toevoegen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen