Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA
20% KORTING
Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA
Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA
Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA
Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA

Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA

MERK: ASTA/SATRA

Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA (AUTM-07118).


Artikelnummer:AUTM-07118 Verzendkosten:€ 9,50 EAN:5905178771040

Adviesprijs € 37,50
30,00 incl. BTW *
€ 24,79 excl. BTW
Voorraad: 3 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA (AUTM-07118).

Met dit gereedschap kunt u de voorste krukaskeerring perfect installeren op Audi-, Porsche- en Volkswagen 3.0 TDI-motoren. Het is essentieel om het krukasstuurwiel goed af te stellen, zodat uw motor soepel blijft draaien. Het werkt met veel modellen zoals Audi A4, A5, A6, A8, Q5, Q7; Porsche Cayenne; en Volkswagen Phaëton en Touareg. Hij is gemaakt van stevig aluminium en koolstofstaal.

Geschikt voor:

Audi
 

  • A4 (8EC, 8ED, 8H7, 8HE, 8K2, 8K5, 8KH, B6, B7, B8)
  • A5 (8F7, 8T3, 8TA)
  • A6 (4F2, 4FH, 4FS, C6)
  • A8 (4E)
  • Q5 (8R)
  • Q7 (4L)


Porsche
 

  • Cayenne


Volkswagen
 

  • Phaeton (3D2)
  • Touareg (7P5, 7LA, 7L6, 7L7)


De Koppeling van een auto of voertuig.



Bron komt van carblogger.nl


Wat is een Koppeling bij een voertuig?

De koppeling, ook wel frictie genoemd, zorgt voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Om te kunnen schakelen, wegrijden en stoppen moet die verbinding tijdelijk ontkoppeld kunnen worden. De koppelingsplaat zit vast op de ingaande as van de versnellingsbak. De zogenaamde drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel van de motor aan, zodat de koppelingsplaat en de ingaande as van de versnellingsbak mee gaan draaien. Door het koppelingspedaal in te trappen, drukt het druklager tegen de drukgroep aan. Hierdoor worden de veren, die voor het klemmen van de koppelingsplaat zorgen, ingedrukt en kan het vliegwiel los van de koppelingsplaat en de versnellingsbak draaien. Het bovenstaande geldt voor een handgeschakelde versnellingsbak. De koppeling verbindt de motor van de auto met de versnellingsbak die op zijn beurt vermogen op de wielen van de auto overbrengt. De koppeling bestaat uit twee platen met een drukgroep. De drukgroep zorgt ervoor dat de platen tegen elkaar aan worden gedrukt waardoor de koppelingsplaten niet slippen.
 

Wat doet een koppeling bij een voertuig?

De koppeling zorgt voor de connectie tussen de motor en de versnellingsbak. Die moet namelijk geen vaste verbinding vormen omdat het in de praktijk ervoor gaat zorgen dat de motor bij het stoppen steeds uit zal gaan omdat het zijn draaiende beweging niet zal kunnen voortzetten. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de motor door moet kunnen draaien, ook bij het stilstaan van de auto. Een vaste verbinding met de aandrijflijn zou dat niet toelaten. De koppeling maakt het ook mogelijk om de aandrijfkracht aan te kunnen passen. Denk maar aan het rijden over een steile weg waarbij je soms wat extra toeren moet maken om de helling op te kunnen gaan. Je hebt dan de mogelijkheid om met de koppeling te ‘spelen’. Ook bij het verwisselen van versnelling moeten er geen aandrijfkrachten op de transmissie zijn om te voorkomen dat er beschadigingen zich zullen voordoen. Door met de koppeling het contact met de motor te verbreken wordt het dus mogelijk van versnelling te wisselen. Het hart van de koppeling is de koppelingsplaat, een ronde schijf, met aan weerszijden enigszins flexibel voeringmateriaal. De koppelingsplaat is verbonden met de versnellingsbak en ligt opgesloten tussen het vliegwiel en de drukgroep aan de motor. In het midden van de drukgroep zitten de drukvingers, die werken als kleine hefbomen. Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt. De koppeling verbindt de motor van de auto met de versnellingsbak die op zijn beurt vermogen op de wielen van de auto overbrengt. De koppeling bestaat uit twee platen met een drukgroep. De drukgroep zorgt ervoor dat de platen tegen elkaar aan worden gedrukt waardoor de koppelingsplaten niet slippen.De koppeling brengt de verbinding tot stand (of verbreekt die) tussen motor en aangedreven wielen. De bediening zal met gevoel moeten worden uitgevoerd om slijtage te beperken en het geheel vloeiend te laten verlopen.


Bron afbeelding komt van mvw autotechniek.
 

Hoe merk ik dat de koppeling kapot is?

Zet de auto in de 3de versnelling en laat de koppeling opkomen als de auto afslaat dan is de koppeling goed als de auto niet afslaat dan is je koppeling versleten. Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam. Ook kun je gepiep, geraas of gekraak horen als je het koppelingspedaal ingetrapt houdt. In dat geval is het koppelingsdruklager kapot. Een bekend signaal is dat het begint te slippen; de auto versnelt nauwelijks wanneer u de koppeling laat opkomen. Ook wanneer u een dot gas geeft tijdens het rijden en de auto versnelt vervolgens niet- of traag, is een veeg teken.
 

Hoe moet ik een vervangen koppeling vervangen?

Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk. Wel is het erg tijdsintensief. Wanneer u zelf de koppeling wilt vervangen moet u er rekening mee houden dat dit veel tijd in beslag neemt. Een garage is al snel 3 tot 5 uur bezig met het vervangen van de koppeling. Grote kans dat u er zelf wat langer mee bezig bent. Wel is het zelf vervangen van een versleten koppeling een stuk voordeliger dan bij de garage. De onderdelen van de koppeling zijn vrij voordelig. Doordat het vervangen zo tijdsintensief is, lopen de kosten bij een garage snel hoog op. De meeste kosten betaalt u bij een garage dus aan de tijd die zij ermee bezig zijn. Deze kosten kunt u besparen wanneer u de onderdelen los bestelt en de koppeling zelf vervangt. Hou er rekening mee dat je een Centreergereedschap nodig hebt om de koppelingsplaat te centreren. 

Deze is te bestellen op onze website : koppelingsplaat centreerset 
 

Wat gebeurt er in de auto als de koppelingsplaat versleten is?

Als de koppeling slipt, worden de krachten van de motor niet meer volledig op de versnellingsbak, en dus de wielen, overgebracht. Dat kan komen doordat de veren van de drukgroep stuk zijn of doordat de koppelingsplaat is versleten. Ook bij jonge(re) auto’s komen we problemen met de koppeling tegen. Een nog niet versleten koppeling kan gaan slippen of ongelijkmatig aangrijpen als de plaat vet geworden is. Achter de koppeling (en het vliegwiel) zit de krukaskeerring, die de motorolie in de motor tegen houdt. Zo’n zelfde keerring zit voor de koppeling in de versnellingsbak, de prise-as keerring die de olie in de bak tegen houdt. Als deze keerring gaat lekken, komt de olie op de prise-as en uiteindelijk de koppeling terecht. Deze koppelingsplaat is verzadigd met olie en gaat slippen.



 

Door de smerende werking van de olie, gaat de koppeling slippen en kan dan zelfs verbranden. Recent zien we dit probleem veel bij modellen van Hyundai en Kia. Het vervelende van de constructie van die specifieke versnellingsbakken is bovendien dat de prise-as keerring niet van buitenaf in de bak gemonteerd is, zoals bij de meeste versnellingsbakken. Deze keerring zit van binnenuit in het bakhuis gemonteerd. Behalve het vervangen van de koppelingset zal dus de versnellingsbak uit elkaar moeten om de keerring te vervangen. Behalve door de klachten over de koppeling is dit probleem vaak te herkennen aan druppels heldere olie die aan de versnellingsbak hangen of plekjes op de straat onder auto waar u geparkeerd heeft.
 

Wat moet er gebeuren bij reparatie van de koppeling bij een voertuig?

Bij de reparatie vervang je standaard de drukgroep, de koppelingsplaat en het druklager. Het zou zonde zijn van het werk om alleen de plaat te vervangen en het risico te lopen dat drukgroep of druklager binnenkort ook de geest geven. De monteur controleert ook het vliegwiel op slijtage. De koppelingsplaat. Deze is geplaatst tussen de motor en de drukplaat. Het is een metalen schijf met frictievoeringen die vastgemaakt zijn door middel van klinknagels. De binnenste diameter van de naaf is aan de ingaande as van de versnellingsbak verbonden met glijspiën. Vloeiend schakelen en Levensduur koppeling. Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus. Het dempen van trillingen wordt verzorgd door demperveren. Als de koppeling gebruikt wordt, wordt het component tegen het vliegwiel gedrukt, waardoor het draaimoment van de motor naar de transmissie wordt overgebracht. Druklager. Deze zit op de rotatieas van de unit. Dit is bestemd voor de activatie van de demperveren. In sommige voertuigen worden druklagers gebruikt van het trek-type gebruikt. Koppelingshefboom. Het hoort bij de bevestiging van de koppeling, en zorgt dat de Druklager kan bewegen.
 

Hoe werkt een koppeling en koppelingsplaten van een auto of voertuig?

Het systeem werkt als volgt: als het pedaal wordt ingedrukt, drukt de koppelingshefboom, die wordt aangedreven door de verbinding, tegen de druklager gedrukt, zodat het samen met de rotatieas naar het vliegwiel beweegt. De druklager activeert de diafragmaveer, die bij het indrukken teruggetrokken wordt van het oppervlakte van de drukplaat. Veren worden losgelaten, en trekken dan de drukplaat van de koppelingsplaat. De koppelingsplaat wordt weggetrokken van de oppervlakte van het vliegwiel. Het draaimoment wordt niet langer overgebracht.



Bron afbeelding komt van mvw autotechniek.
 

Wat is de verwachte levensduur van een koppeling?

Een koppeling kan wel 200.000 of meer kilometer meegaan. Veel hangt af van de bediening en het soort kilometers. Intensief gebruik is niet bevorderlijk voor de levensduur. Rijdt u veel korte afstanden, staat u vaak in de file of rijdt u veel met aanhanger of caravan? Het zijn allemaal omstandigheden die zorgen dat een koppeling eerder aan vervanging toe is.


Hoe verlengt ik de levensduur van de koppeling?

Probeer niet te veel gas te geven vanuit de 1e versnelling probeer de tweede versnelling te gebruiken zodra de auto rolt, niet in de eerste versnelling. Voorkom dat uw voet op het koppelingspedaal ligt tijdens het rijden Voorkom het gebruik van de koppeling in bochten. Volledig intrappen: Ook al is het moeilijk en kan het bij sommige wagens spierpijn opleveren, u dient altijd te proberen, de koppeling zo ver mogelijk in te trappen. De reden hiervoor ligt in de mechaniek: alleen op deze wijze wordt het voor de materiaalbelasting optimale punt bereikt dat voor de schakeling zo belangrijk is. Dit geldt overigens ook voor de versnellingspook. Wie al vóór het einde van het koppelen begint, zenuwachtig aan de versnellingspook te rukken alleen om de volgende versnelling in te schakelen, zal niet lang plezier hebben van zijn versnellingsbak en koppeling. Voet van de koppeling: Wat bij de racesport moet, mag ook in het normale wegverkeer niet worden veronachtzaamd. Blijft u na het schakelen met uw voet nog lang op het koppelingspedaal, wordt deze mechanisch belast en de levensduur verkort. Daarom dient u deze zo kort mogelijk ingetrapt te houden en de voet direct van het koppelingspedaal te nemen. Ook bij het wachten, bijvoorbeeld bij een rood stoplicht, hoeft u de koppeling niet ingetrapt te houden, wanneer u in zijn vrij schakelt en vervolgens de handrem aantrekt. Natuurlijk: bij korte stops en kortdurende stoplichten is dat niet absoluut nodig, maar aan grote kruispunten kan het allemaal al gauw 30 seconden of langer duren. Bij het parkeren geen spanning op de versnellingsbak: Een tip die niet alleen de koppeling maar ook de versnellingsbak ontziet. Wie bij het parkeren de wagen in zijn vrij zet en alleen op de handrem vertrouwt, neemt de druk van versnellingsbak en koppeling, die normaal gezien voor het onderdrukken van de motor verantwoordelijk zijn. Geen paniek: bij een goed functionerende handrem wordt de auto zelfs op hellingen op zijn plaats gehouden. Alleen wanneer deze sterk versleten is, kan het tot problemen komen. Schakelhandelingen vermijden: Vóór het stoplicht nog een keer een hogere versnelling inschakelen alhoewel het reeds duidelijk is dat u wellicht al gauw weer moet remmen? Wie deze rijstijl erop na houdt, kan zijn koppeling al heel snel gedag zeggen. Schakelen vermijden zou het devies moeten zijn. Dat lukt het beste door anticiperend rijden. Vooral beginners hebben hier moeite mee. Met groeiende ervaring lukt het u steeds beter, situaties op voorhand in te schatten. Ook dan kan u de schakelhandelingen tot een minimum reduceren.
 

De koppeling na de vervanging, hoe moet ik hem inrijden? – zo gaat dat.

koppeling uitwisselen Na vervanging van de koppeling zal de garage u zeker zeggen, dat u het de komende tijd “rustig aan” moet doen. Dat heeft verschillende redenen. Om te beginnen hebben de mechanische onderdelen enige tijd nodig, voordat ze met het oog op de mogelijke toleranties hun optimale harmonie hebben bereikt. Bovendien moeten de vetten en olie verantwoordelijk voor de smering zich ook eerst grondig verdelen en in elke spleet kruipen. 1000 kilometer moet u rijden voordat de nieuwe koppeling als ingereden geldt.
 

Gedurende het inrijden van een nieuwe koppeling dient u zich als volgt te gedragen:

– De motor met zo laag mogelijk toerental rijden, ook op de snelweg snel een hogere versnelling kiezen en zo laat mogelijk terugschakelen. Aanbevolen wordt, een toerental van 4000 U/m niet te overschrijden.
– Bij het wegrijden op de helling in geen geval de “koppeling laten slippen” maar met de handrem werken. In noodgevallen mag in deze situatie de toerentalgrens kort worden overschreden, omdat de belasting op de koppeling niettemin kleiner is dan met koppelingsslip-methode.
– Tijdens de eerste 500 kilometer geen aanhangers, caravans of fietsdragers trekken/vervoeren.


Een koppeling die bij gelegenheid lawaai maakt of een bijna afknijpen van de motor is na een koppelingsvervanging in de eerste kilometers volledig normaal. Wanneer zich dit na 1000 gereden kilometers nog altijd voordoet, dient u zo spoedig mogelijk een garage op te zoeken omdat er mogelijkerwijs een fout bij de montage is ingeslopen. Bovendien is het mogelijk dat het slijpbeeld van de koppelingsschijf daarvoor verantwoordelijk is. In dit geval kunt u onder toezicht van uw garage het slijpbeeld door expliciet bergop rijden verbeteren. koppeling uitwisselen Na vervanging van de koppeling zal de garage u zeker zeggen, dat u het de komende tijd “rustig aan” moet doen. Dat heeft verschillende redenen. Om te beginnen hebben de mechanische onderdelen enige tijd nodig, voordat ze met het oog op de mogelijke toleranties hun optimale harmonie hebben bereikt. Bovendien moeten de vetten en olie verantwoordelijk voor de smering zich ook eerst grondig verdelen en in elke spleet kruipen. 1000 kilometer moet u rijden voordat de nieuwe koppeling als ingereden geldt.


Een koppeling die bij gelegenheid lawaai maakt of een bijna afknijpen van de motor is na een koppelingsvervanging in de eerste kilometers volledig normaal. Wanneer zich dit na 1000 gereden kilometers nog altijd voordoet, dient u zo spoedig mogelijk een garage op te zoeken omdat er mogelijkerwijs een fout bij de montage is ingeslopen. Bovendien is het mogelijk dat het slijpbeeld van de koppelingsschijf daarvoor verantwoordelijk is. In dit geval kunt u onder toezicht van uw garage het slijpbeeld door expliciet bergop rijden verbeteren.
Review toevoegen
Krukaskeerring montage tool - VAG en Porsche 3.0TDi - Krukas gereedschap - SATRA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen