Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Massaschakelaar - Hoofdstroom schakelaar - Noodschakelaar - Stroomschakelaar 12-24V (ELEC-00190).
Accu isolatie schakelaar , Isolatie schakelaar, Massa schakelaar. Op het circuit is het verplicht dat deze schakelaar aan de buitenzijde van je auto is gemonteerd waarmee je met één draaibeweging het hele stroom circuit uitschakelt.Specificaties :
- Voltage : 12-24V
- Nominale stroom : 200 Ampére
- Werktempratuur : - 40 ° C tot + 85 ° C
- Inclusief 2 sleutels
Afmetingen :
- Een montagegat van 65 mm
- De totale hoogte is 150 mm
- De minimale inbouwdiepte is 46 mm
- Hart op hart afstand is 40 mm
Maar niet alleen op het circuit is het een verplichting, op veel old-timer beurzen wordt er verlangt dat de accu wordt ontkoppeld in verband met brandgevaar ook dan is een massa schakelaar geen overbodige luxe. Ook als je auto gedurende de winter periode in de stalling staat is het aan te raden een masse schakelaar te monteren, als je het niet doet tegen bijvoorbeeld kortsluiting dan is het altijd handig dat je accu tijdens deze periode niet leeg loopt door stroomgebruikers die niet via het contactlot staan geschakeld zoals een radio of klokje.
Wat is een hoofdstroomschakelaar?
Een hoofdstroomschakelaar, of main power switch in het Engels, is een schakelaar die wordt gebruikt om de stroomtoevoer naar een voertuig of machine volledig af te sluiten. Deze wordt vaak aangetroffen in auto's, boten, campers en andere voertuigen met een 12V of 24V elektrisch systeem.
Waarom gebruik je een hoofdstroomschakelaar?
- Voorkom dat de accu leegloopt: Door de schakelaar uit te zetten, voorkomt u dat de accu leegloopt wanneer het voertuig niet wordt gebruikt. Dit is vooral belangrijk voor voertuigen die voor langere tijd worden opgeslagen.
- Veiligheid tijdens reparaties: Door de stroomtoevoer los te koppelen, voorkomt u dat er onbedoelde schokken of kortsluitingen ontstaan ​​tijdens werkzaamheden aan het elektrische systeem.
- Veiligheid: In sommige gevallen kan een hoofdstroomschakelaar worden gebruikt als beveiligingsmaatregel om diefstal te ontmoedigen.
Belangrijke kenmerken om te overwegen:
- Amperage: De schakelaar moet geschikt zijn voor de maximale stroomsterkte die erdoorheen kan stromen.
- Type schakelaar: Er zijn verschillende soorten schakelaars, zoals tuimelschakelaars, sleutelschakelaars en drukknopschakelaars.
- Montageopties: Denk na over hoe de schakelaar wordt gemonteerd: op een paneel of direct op een oppervlak.
- Duurzaamheid: De schakelaar moet duurzaam en weerbestendig zijn, vooral voor buitentoepassingen.
Waar koop je een hoofdstroomschakelaar?
- Autowinkels zoals Trailer and Tools in Hengelo: Veel autowinkels hebben een groot assortiment schakelaars, waaronder hoofdstroomschakelaars.
- Online retailers: U kunt een breed assortiment schakelaars online vinden, ook bij gespecialiseerde retailers voor boten en campers.
- Elektriciteitsleveranciers: Sommige elektriciteitsleveranciers leveren ook hoofdstroomschakelaars, vooral voor grotere voertuigen of industriële toepassingen.
Extra tips over een Hoofdstroomschakelaar:
- Professionele installatie: Als u niet zeker bent van uw eigen elektrische vaardigheden, kunt u de schakelaar het beste door een professional laten installeren.
- Etikettering: Zorg voor een duidelijk label op de schakelaar om verwarring te voorkomen.
- Regelmatig onderhoud: Controleer de schakelaar regelmatig op tekenen van slijtage of schade.
Met een hoofdstroomschakelaar kunt u de accu van uw voertuig beschermen, de veiligheid tijdens reparaties vergroten en de beveiliging verbeteren.
Welke ander benamingen heb je voor een massaschakelaar?
hoofdstroom schakelaar, accuschakelaar, massaslot, noodschakelaar, stroomschakelaar, machineschakelaar, contactslot.Te gebruiken bij boten, machines, oltimers, crossauto's, raceauto's, quads, ATV, en alle andere voertuigen die brandgevaar kunnen veroorzaken of lekstroom bevatten waardoor
de accu leeg loopt.
De schakelaar wordt tussen de massakabel en de minpool van de accu geplaatst, hiermee voorkom je dat de accu leegloopt en brandgevaar.
Tevens te gebruiken als extra contactslot.
Met de Massa schakelaar sluit u in één handomdraai de stroom van uw accu af. Bij de meeste schakelaars is het voorzien van een uitneembare sleutel, ideaal tegen stroomlekkage en ongeoorloofd gebruik. Op de meeste circuits is het verplicht dat dit type schakelaar wordt gemonteerd aan de buitenzijde van je auto of voertuig, waarmee je met één draaibeweging het hele stroomcircuit uitschakelt. Maar niet alleen op het circuit is het een verplichting, op veel old-timer beurzen wordt er verlangd dat de accu wordt ontkoppeld in verband met brandgevaar, ook dan is een massaschakelaar geen overbodige luxe. Ook in de winterperiode als de auto in de stalling staat, is het aan te raden een accuschakelaar te monteren.
Waarvoor monteer je een massaschakelaar?
-Tegen kortsluiting-Maar ook handig dat je accu tijdens deze periode niet leegloopt door stroomgebruikers die niet via het contact worden geschakeld, zoals een radio of klokje
-En voor de veiligheid tegen brand en voor noodsituaties
Bij het sleuteltype blijft de sleutel in het slot aanwezig als deze is ingeschakeld, een waterdichte kap rond de sleutel zorgt ervoor dat er ook dan geen vocht naar binnen kan.
Onder de categorie Electra hebben we een aantal subcategorieën gemaakt. Hieronder vindt je de verdeling hiervan en wat Trailer and Tools allemaal te bieden heeft. Als je op de categorie klikt dan kom je in deze omgeving terecht:
- Schakelaars
- Stekkers en contrastekkers
- Stekkerdozen
- Verdingsdozen
- Verdeelstation, zwerfkasten
- Verlengsnoeren en haspels
- kabelschoenen
- Electra toebehoren
Hoofdstroom schakelaars, waar worden deze voor gebruikt?
Een hoofdstroomschakelaar wordt vaak gebruikt in auto's, boten en caravans welke lang stil staan. Het voorkomt dat stille gebruikers de startaccu leeg trekken terwijl de motor, en in het verlengde hiervan de dynamo, niet in werking is. Draai simpelweg de knop om op de schakelaar en uw gebruikers kunnen geen stroom meer aftappen uit de accu. Uiteraard zijn hoofstroomschakelaars ook voor andere accu's te gebruiken dan de startaccu's, echter is de ervaring dat tractie accu's, mover accu's en andere duurstroom leveranciers uit het voertuig worden gehaald wanneer er een lange stilstand is in het voertuig. Echter bij extreem grote accupakketten is het raadzaam om hier een hoofdstroomschakelaar tussen te zetten, onze ervaring is dat de grote pakketten niet uit het voertuig worden gehaald voor onderhoudt. Onderstaand vindt u ons ruime programma met Hoofdstroomschakelaars.Hoe worden hoofdstroomschakelaars ook wel genoemd?
- Accuschakelaar
- Veiligheidsschakelaar
- Massa schakelaar
- Nood schakelaar
- Bootschakelaar
- Cross schakelaar
- Hoofdschakelaar
Waarvoor kan je de hoofdstroomschakelaar gebruiken?
Voor accu's in iedere toepassing: auto's, oldtimers, boot, camper, caravan, tuinhuis. In onze klassieke auto's zijn heel wat stroomverbruikers ingebouwd die voor allerlei functies zorgen. Een belangrijk hulpmiddel om storingen te kunnen oplossen is een elektrisch schema specifiek voor jouw merk, type en bouwjaar klassieker en feitelijk onmisbaar. Om het schema goed te kunnen gebruiken is een bijbehorende legenda belangrijk. Alle codes die je op een schema tegenkomt zeggen iets over de kabelkleuren, aansluitpunten en welk elektrisch component het betreft. Ook kabelbomen in klassieke auto's hebben niet het eeuwige leven. Met het ouder worden van de kabelboom neemt het aantal elektrische storingen meestal toe en wordt de complexiteit van de storingen ook omvangrijker. Niet zelden zijn extra elektrische componenten ingebouwd en zal de bestaande kabelboom deels gebruikt worden om een en ander aan te sluiten. Ook worden elektrische storingen nogal een opgelost door nieuwe kabels aan te leggen voor standaard ingebouwde stroomverbruikers. Dat betekent dat een deel van de bestaande kabelboom buiten werking is gesteld, echter de "schade" aan de kabelboom blijft onzichtbaar aanwezig.Zodra van een klassieke auto na een rit het contact wordt afgezet worden uitsluitend de stroomverbruikers uitgeschakeld die over het contact lopen. Alle andere stroomverbruikers kunnen nog ingeschakeld worden of zelfs in functie zijn omdat de desbetreffende schakelaar nog "aan" staat. Een heel bekend voorbeeld is je licht laten aanstaan en als je dan te laat bent, tref je een uitgeputte accu aan.
Wat is lek stroom?
De term lekstroom. Er zijn dan ongewenste elektrische stroompjes die de accu minimaal belasten, maar op den duur de accu wel leegtrekken. Voor heel wat klassieke eigenaren is dit een bekend verschijnsel.Waar moet je opletten bij het aanschaven van een massa schakelaar?
Waarvoor je het gaat gebruiken, en de schakelaar moet het aan kunnen. De schakelaar moet de ampère aan kunnen. Aansluiten van een massaschakelaar/hoofdstroomschakelaar.
Massaschakelaar, tja de naam doet het al vermoeden je moet de massa oftewel de min onderbreken. Even wat ogen eraan nijpen (vaak met een gat voor M10 bout/ draadeind) krimhoesje erover heen om het af te werken en klaar. Zorg er altijd voor dat OF de min OF de plus van de accu echt alles uitschakelt. Extra kabelaansluitingen op de accu buiten de hoofdschakelaar om kunnen voor overbelasting van de desbetreffende kabels zorgen als je toch (zware) stroomverbruikers inschakelt terwijl de hoofdschakelaar vergeten is in te schakelen. Ernstige schade aan de elektrische voorzieningen is dan mogelijk en in het slechtste geval ontstaat brand.
Hieronder verschillende hoofdstroomschakelaars
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen