Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Mist achterlicht met schakelaar (AANH-00676).
- Mistachterlicht met schakelaar
- Merk : Radex 4001
- Afmetingen : 125mm x 75 x 55mm (breedte x hoogte x diepte)
- Keurmerk : E3 (49351)
- Wordt geleverd met 2 schroeven om het glas vast te zetten
- H.O.H.-maat boutverbinding : 55 mm.
- Met schakelaar
Benodiged binnelamp (21W) ELEC-00080
Mistachterlicht. Dit achterlicht voor aanhangers heeft 6 functies met een afmeting van 125 millimeter x 75 millimeter x 55 millimeter, ofwel 12,5 x 7,5 x 5,5 cm (lengte x hoogte x diepte) Deze LED lamp gebruikt 12 volt. De kleur van deze LED verlichting is rood. En deze lamp heeft een E3 keuring. Deze lamp heeft de volgende functies: Mist achterlicht. De montage van deze led verlichting wordt gedaan door middel van 2 bout verbindingen met een hart op hart afstand van 55 mm.
Wat is de wetgeving van mistachterlicht op een aanhangwagen?
Wat is de regelgeving van het hebben van een mistlicht op een aanhanger?
Wanneer moet een aanhangwagen voorzien zijn van een Mistachterlicht?
Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van een of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen. Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt deze verplichting alleen voor aanhangwagens die na 31 december 1997 zijn geregistreerd.
Alles wat u moet weten over mistachterlichten op aanhangwagens en caravans! Wat zijn de wetten van mistachterlichten op een aanhangwagen of caravan?
Aansluiten mistachterlicht
Wanneer er in de bestaande achterlichtunit geen voorziening is voor een goedgekeurde mistlamp, dan kun je een losse unit monteren. De beste plaats is links van de middenlijn van de aanhangwagen, om verwarring met de remlichten te voorkomen. Uiteraard moet de mistlamp worden aangesloten op de elektrische bedrading van de aanhangwagen. De voedende draad (+) wordt verbonden met pool 2 van de verlichtingsstekker. Dit kan bij een aansluiting met een 7-polige stekker tot een conflict leiden. Pool 2 kan in de stekkerdoos van de auto namelijk ook bezet zijn door de (optionele) permanente stroomaansluiting naar de aanhangwagen. Bij een aangesloten aanhangwagen zal het mistachterlicht dan continu gaan branden. Een correct aangesloten 13-polige stekker voorkomt dit probleem.
De verlichting van de auto/voertuigcombinatie moet vanaf de bestuurdersplaats bediend kunnen worden. Een los mistachterlicht met een eigen schakelaar op de unit zelf is niet toegestaan.
Uitschakeling mistachterlicht trekkend voertuig
Weerkaatsing van het felle licht van een mistachterlamp van de auto tegen de voorzijde van de aanhangwagen kan het zicht in de autospiegels hinderen. Monteer daarom een voorziening die ervoor zorgt dat bij een aangekoppelde aanhangwagen bij inschakeling van het mistachterlicht de lamp op het trekkende voertuig uit blijft en de lamp op de aanhangwagen wel gaat branden. Hiervoor zijn speciale relais te koop. Er bestaan ook stekkerdozen met een geïntegreerde microschakelaar die de voedende draad naar de mistlamp van de auto onderbreekt zodra er een stekker ingestoken wordt. Let op: deze schakeling zorgt ervoor dat bij het aansluiten van een fietsenrek zonder mistachterlicht je auto niet voorzien is van een werkend mistachterlicht.
Om te onthouden: het voeren van een mistachterlicht is pas toegestaan bij mist of zware sneeuwval waarbij het zicht minder is dan 50 meter.
Losse mistlampen en achteruitrijlampen voor aanhangwagens
Mistlampen zijn verplicht voor aanhangers onder 750 kg ongeacht het bouwjaar met uitzondering als de trekkende auto geen mistachterlicht heeft. Aanhangers die zwaarder zijn als 750 kg moeten verplicht over één of meerdere mistachterlichten beschikken tenzij de aanhanger voor 31 december 1997 is gebouwd. Voor achteruitrijlampen geldt een verplichting als de aanhanger na 31 december 2012 in gebruik is genomen.
Voor caravans gelden de volgende regels wat betreft mistachterlicht:
Met ingang van 1 Januari 2005, zijn de volgende regels van toepassingen op uw caravan en aanhangwagen:
Caravans en aanhangwagens, geregistreerd (dus met kenteken) voor 1 januarie 1998, zijn NIET verplicht een mistachterlicht te voeren.
Caravans en aanhangwagens, geregistreerd na 1 januarie 1998, zijn WEL verpicht een mistachterlamp te voeren.
De NIET geregistreerde caravans en aanhangers, beschouwt men als na 1998 geregistreerd (dus zonder kenteken) en zijn dus verplicht om een mistachterlicht te voeren.
De zware aanhangwagens (zwaarder dan 750 kg) moeten al per 31-12-1997 voorzien zijn van een mistachterlicht.
Met ingang van 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens, dus ook de caravans, die lichter zijn dan 750 kg voorzien zijn van mistachterlicht.
Omdat het een gebruikerseis is, geldt deze regel dus ook voor alle bestaande aanhangwagens, dus ook voor een lichte aanhangwagen van 15 jaar oud.
Hier de regels en verplichtingen van verlichting op een aanhanger!
( klik met de muis op de regel hierboven.)Wij verkopen ook beschermrekken in diverse maten. Ideaal om beschadiging van uw achterlichten te verkomen.
We hebben een onderscheid gemaakt in verschillende soorten aanhanger verlichtingen:
- Led achterlichten
- gloeilamp achterlichten( de traditionele, oude lamen)
- led gloei en breedte lampen, contourverlichting, markeringslampen
- mistverlichting
- achteruitrijverlichting
- kentekenverlichting
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- losse gloeilampen
- koplampen, schijnwerpers, werklampen
- led werklampen,schijnwerpers
EU E-markering en e-markering, Hoe zit dit precies?
Alle voertuigen met elektrische onderdelen binnen de EU moeten vanaf oktober 2002 te voldoen volgens de ECE-richtlijnen en voorzien te zijn van een E-markering.
Als u een voertuig invoert of als u binnen de EU landen rijdt met uw voertuig dienen de verlichtingen te zijn voorzien van test certificaten, een nummer en een aanduiding waar de fabrikant is gevestigd. Hiermee wordt aangetoond dat de auto voldoet aan de gestelde eisten in de ECE-richtlijnen. (Economische Commissie van Europa). E-gemarkeerde producten kunnen door de richtlijnen in alle lidstaten zondermeer door de markt geaccepteerd worden waardoor er een vrijere handel ontstaat zonder importbeperkingen. Voorbeelden van producten voorzien van E-markering auto en aanhangwagen lampen, glas, banden, driehoekige waarschuwingsborden, waarschuwingssignaleringen, lichtbalken, zwaailampen, flitslampen, ledlampen, sirenes, voertuigmarkering en voertuig contourmarkering en striping.
Fabrikanten vermelden doormiddel van het E-markeringsnummer het land van productie (of assemblage)
Hieronder de E nummers waar het geproduceerd is of waar het in elkaar is gezet:
E1-Duitsland; E2-Frankrijk; E3-Italië; E4-Nederland; E5-Zweden; E6-België; E7-Hongarije; E8 en Tsjechië; E9 - Spanje; E10-Joegoslavië; E11-Britse; E12-Oostenrijk; E13-Luxemburg; E14-Zwitserland; E16-Noorwegen; E17-Finland; E18-Denemarken; E19-Roemenië; E20-Polen; E21-Portugal; E22-Russisch; E23-Griekenland; E25-Kroatië; E26-Slovenië; E27-Slowakije; E28-Wit-Rusland; E29-Estland; E31-Bosnië-Herzegovina; E37-Turkije;
ECE-R112 , ECE-R10 , ECE-R87 ECE-R65, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.
Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.
ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht en verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
• Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Led-bar zou dus niet voldoende zijn om de Led-bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
• Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!
Wat zijn aanhangerverlichtingen?
Veilig zijn in het verkeer is uiterst belangrijk, daarom moet de verlichting van je voertuig en ook je aanhanger altijd in orde zijn. Een probleem met de verlichting van je aanhangwagen is voor andere mensen net zo’n gevaar als voor jezelf. En om er pas voor je reis achter te komen is al helemaal vervelend, daarom moet er structureel gecontroleerd worden. Als je op een probleem stuit is deze vaak eenvoudig en zelfstandig optelossen, wij helpen je graag met het herkennen en oplossen van de veel voorkomende problemen met de verlichting. LED verlichting is tegenwoordig niet meer speciaal, bijna alle auto’s zijn er van voorzien. Dit is bij aanhangwagens echter niet het geval. Het grootste deel van alle aanhangwagens zijn voorzien van de klassieke lichtunits met de standaard lampjes zoals we die kennen. Deze units voldoen goed aan de eisen op een aanhangwagen maar omdat het traditionele gloeilampjes zijn kunnen die nog kapot snel gaan. Ook kan kunnen de inwendige contactpunten gaan oxideren. Je kunt tegenwoordig de achterlichtunits naar LED units vervangen. LED verlichting biedt een hogere lichtopbrengst en meer branduren dan de losse lampjes. De kans dat er problemen met de verlichting van de aanhangwagen zijn worden dus verminderd op het moment dat je er LED units in zet.
Wat zijn veilige aanhangerverlichtingen?
Wanneer zijn aanhangerverlichtingen veilig? Aanhangerverlichtingen zijn veilig wanneer ze beiden goed en duidelijk branden. Vaak komt er voor dat een of meerdere lampjes niet branden. Wij hebben een paar stappen gemaakt om te volgen wanneer je deze problemen ervaart.
Er brand één lampje niet
1. Controleer het betreffende lampje en vervang hem met een nieuw lampje. Als de draad van het oude lampje nog intact is en het lampje gaat branden op moment van verwijderen? Maak dan de contacten schoon.
2. Controleer of er spanning op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto staat. Maak het contact schoon en controleer nogmaals.
3. Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten zit, maak ook het stekkercontact goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact naar de buitenkant toe.
4. Controleer of er spanning op de aansluiting van de lamp zit en of de massa niet onderbroken is. Als het nodig is kun je de aansluitkabel repareren.
Er branden meerdere lampjes niet
1. Als er meerdere lampjes niet meer branden moet er gecontroleerd worden of er spanning op de betreffende pool staat (op de stekkerdoos van de auto). Maak eventueel het contact schoon en controleer nog een keer.
2. Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten is en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig als het nodig is ook vier delen van het contact naar buiten.
3. Controleer of de kabels die vanaf de dissel lopen naar de achterzijde van de aanhangwagen geen beschadigingen of breuken hebben. Let goed op of er sporen van oude reparaties zijn, met bijvoorbeeld kroonsteentjes. Die staan er om bekend dat ze na verloop van tijd storingen kunnen veroorzaken. Bij een mankement aan de aansluitkabel
kun je deze repareren. Mochten de lampjes echt niet meer te maken zijn, bieden wij veel lampjes in veel maten voor goedkope prijzen.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, daarom hebben wij naast reparatie advies ook tips om kapotte verlichting te voorkomen. Veel van de storingen worden veroorzaakt door oxidatie (roest). Om de oxidatie te voorkomen adviseren wij dat je een à tweemaal per jaar de stekker en stekkerdoos inspuit met een zuurvrije vaseline- of siliconenspray. Als je wilt gaan inspuiten maar je ziet dat er al oxidatie op zit kun je het best deze schoonmaken met een contactreiniger. Door de stekker een paar keer in de stekkerdoos te steken en te verwijderen verspreid de spray beter. Ook is het belangrijk dat er zorgvuldig met de stekker van de verlichting op wordt gegaan. Als de aanhangwagen niet in gebruik is en de stekker dus niet is aangesloten op de stekkerdoos van de auto. Zorg dan dat de stekker netjes in de daarvoor bedoelde houder van de dissel rust. Zorg dat de stekker niet zomaar ergens loshangt en al helemaal niet ergens op de grond ligt, zo zou er vocht en vuil in de stekker kunnen komen. Als de stekker nog wel in gebruik is, zorg dan dat de deksel goed zit zodat er geen opspattend regenwater bij kan komen.
Waar worden aanhangerverlichtingen van gemaakt?
Een achterlicht komt voor op voertuigen zoals fietsen, motorfietsen en auto’s. ook komen ze voor op andere voertuigen zoals aanhangwagens, ze dienen door middel van een lampje licht te geven om achterliggend verkeer te attenderen op de aanwezigheid van het betreffende voertuig. Een aanvulling op het achterlicht is een reflector, deze reflecteert het licht van de koplamp. Reflectoren kunnen meer of minder licht produceren dan achterlichten kunnen. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteit van de reflector en vooral afhankelijk van de sterkte van de koplampen van de andere automobilist. Achterlichten verschillen van vormen en maten, maar ze dienen allemaal voor hetzelfde doel. In de wet staat dat voertuigen die deelnemen aan het verkeer op de openbare weg aan de achterzijde moeten zijn uitgerust met lichten die een heldere rode kleur afgeven zonder reflectie. Rood is de gekozen kleur, omdat het de aandacht het meest trekt en het de grootste golflengte heeft zonder dat het de atmosfeer verstrooid. Het lijkt logisch dat alleen je achterlichten aan moeten als het donker of mistig is, maar is sommige landen is het in situaties verplicht ook overdag bij helder weer het licht te laten schijnen. In de Nederlandse wet staat dat voertuigen alleen bij nacht en ontij (weer met slecht zicht zoals mist) van voor- en achterlicht moeten zijn voorzien, maar een reflector is altijd verplicht. Het achterlicht en de koplamp bestaan uit een led- of gloeilampje dat als lichtbron in een behuizing zit. In plaats van een gloeilamp wordt tegenwoordig vaak een halogeenlamp gebruikt. Vaak zit bij een ledverlichting meerdere lampjes in de behuizing.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen