Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Nokkenas afstand houder - Nokkenas vergrendel pen - VAG 1.8 - 2.0 TFSI - ASTA (AUTM-03545).
Pennen om de glijdende delen van de nokkenas in hun juiste positie te houden. Word gebruikt bij het verwijderen / installeren van de nokkenas van een 1.8 / 2.0L TFSi 4-kleppen benzinemotoren met turbo boost.
Geschikt voor de :
- Audi A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT
- Seat Alhambra, Altea, Exeo, Leon, Toledo
- Skoda Octavia II, Superb II, Yeti
- Volkswagen Beetle, CC, EOS, Golf VI , Jetta, Passat, Scirocco, Sharan, Tiguan
Motoren :
- 1.0LMPI - Benzine
- 2.0LTFSI - Benzine
- 2.0LMPI - Benzine
- 2.3MPI - Benzine
OEM Nummers:
- T40191 voor Audi
- T40191 voor Volkswagen
- T40191 voor Skoda
- T40191 voor Seat
Wat is een nokkenas afstandhouder?
Een nokkenas afstandhouder is een speciaal gereedschap dat wordt gebruikt bij het afstellen van de distributieriem of -ketting van een auto. De nokkenas is de as die de kleppen van de motor bedient. De afstandhouder zorgt ervoor dat de nokkenas in de juiste positie staat tijdens het afstellen van de distributie.
Er zijn verschillende soorten nokkenas afstandhouders, elk met een specifieke toepassing. Sommige zijn universeel en kunnen op verschillende automodellen worden gebruikt, terwijl andere specifiek zijn voor een bepaald merk of model.
Functies van een nokkenas afstandhouder:
- De nokkenas in de juiste positie houden tijdens het afstellen van de distributie: Dit is belangrijk om te zorgen voor een correcte timing van de kleppen.
- Spanning op de distributieriem of -ketting te controleren: De afstandhouder kan worden gebruikt om te controleren of de riem of ketting de juiste spanning heeft.
- De nokkenas te vergrendelen tijdens het demonteren of monteren van de distributie: Dit helpt te voorkomen dat de nokkenas van positie verandert.
Wanneer een nokkenas afstandhouder gebruiken:
- Bij het vervangen van de distributieriem of -ketting: Dit is de meest voorkomende reden om een nokkenas afstandhouder te gebruiken.
- Bij het afstellen van de kleppen: De afstandhouder kan worden gebruikt om te controleren of de kleppen correct zijn afgesteld.
- Bij het demonteren of monteren van de distributie: De afstandhouder kan de nokkenas op zijn plaats houden en voorkomen dat deze van positie verandert.
Waar een nokkenas afstandhouder te kopen:
Nokkenas afstandhouders zijn te koop bij autogereedschapwinkels en online retailers zoals Trailer and Tools in Hengelo overijssel.
Het is belangrijk om een afstandhouder te kopen die geschikt is voor uw automodel.
Tips voor het gebruik van een nokkenas afstandhouder:
- Lees altijd de instructies van de fabrikant voordat u de afstandhouder gebruikt.
- Zorg ervoor dat u de juiste afstandhouder voor uw automodel hebt.
- Gebruik de afstandhouder alleen voor de beoogde doeleinden.
- Wees voorzichtig bij het gebruik van de afstandhouder om schade aan de motor te voorkomen.
De motor TFSI - FSI motor 1.8 - 2.0 van VAG, wat is dat voor een motor?
VAG TFSi- en FSi-motoren, zowel 1.8L als 2.0L, gebruiken distributieriemen in plaats van distributiekettingen. Deze riemen verbinden de krukas met de nokkenas(sen) en zorgen ervoor dat de kleppen van de motor op de juiste momenten open en dicht gaan.
Distributieriemen moeten regelmatig worden vervangen, doorgaans tussen de 100.000 en 160.000 km, afhankelijk van de specifieke motor- en rijomstandigheden. Het niet vervangen van een distributieriem kan leiden tot motorschade, omdat de kleppen tegen de zuigers kunnen botsen als de riem breekt.
VAG TFSi versus FSi-timingsets:
Hoewel zowel TFSi- als FSi-motoren distributieriemen gebruiken, kunnen er kleine verschillen zijn in de specifieke componenten van de distributieset, afhankelijk van de motorcode en het jaar. Het is belangrijk om de juiste timingset voor uw specifieke voertuig te gebruiken om een ​​goede montage en werking te garanderen.
Hier zijn enkele zaken waar u op moet letten bij de aanschaf van een VAG TFSi- of FSi-timingset:
- Motorcode: De motorcode staat meestal op een sticker onder de motorkap of in de gebruikershandleiding.
- Jaar: Het jaar van uw voertuig is ook belangrijk, omdat er in de loop van de tijd veranderingen kunnen optreden in de componenten van de distributieset.
- Kwaliteit: Het is belangrijk om een ​​distributieset van een gerenommeerde fabrikant aan te schaffen. Vermijd goedkope aftermarket-timingsets, omdat de kans groter is dat deze defect raken.
Het wordt aanbevolen om een ​​gekwalificeerde monteur te raadplegen om de juiste distributieset voor uw voertuig te bepalen en om de distributieriem te vervangen. Het vervangen van een distributieriem is een complexe klus die gespecialiseerd gereedschap en kennis vereist.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen