Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Oliefilter spin - Filtertang - 3 poot olietang - ASTA (AUTM-03353).
Een zelfinstellende oliefiltersleutel van Trailer and Tools met 3 poten van professionele kwaliteit. Verwijdert eenvoudig de meest vastzittende filters. Deze compacte oliefiltersleutel is ontworpen om uw filter veilig en gemakkelijk te verwijderen omdat het zichzelf in gebruik aanpast. Verwijdert spin-on filters van 62 mm tot 102 mm diameter (3" tot 4,8"). Compact ontwerp maakt gebruik in krappe ruimtes mogelijk. Het perfecte gereedschap voor professioneel of thuisgebruik.
Specificaties:
- Aansluiting : 3/8'' / 1/2''
- Toepasbaar op oliefilters van 62 tot 102 mm
Olie filter spin , Oliefilter gereedschap , Spin Filters , Filterspin , Oliefilter spin , Olie filter gereedschap. In het oliefilter van uw auto wordt de smeerolie uit uw motor gezuiverd. Het vuil dat de olie gedurende zijn werking heeft verzameld zal vastgehouden worden in het filter. Hierdoor is het logisch dat het filter regelmatig vervangen moet worden. Door de alsmaar beter wordende kwaliteit van de motorolie zal dit interval steeds toenemen. Voor demeeste automotoren gaat dit tot perioden van één jaar ofwel 30.000 km. 3/8 duims aansluiting. 63.5 mm x 98.5 mm.
Hieronder vindt u een categorie overzicht verschillende soorten tangen van Trailer and Tools.
Door op de naam van de categorie te klikken ziet u daaronder welke soort tangen we allemaal voor u hebben.
Wat is een Oliefilter?
Een oliefilter van een verbrandingsmotor is een filter om de smeerolie te zuiveren van vuil dat zich erin verzamelt. Het filter moet regelmatig vervangen worden. Voor automotoren gaat het om een periode van één jaar of een afgelegde afstand van 30.000 km. Smeerolie wordt door een tandwielpomp uit het carter door het filter gepompt en gaat van daar naar de verschillende lagers in de motor waarna het weer in het carter terugloopt. Bij sommige motoren is achter het filter een oliekoeler gemonteerd. De oliefilter is bevestigd aan de buitenzijde van de motor. Daardoor is het gemakkelijk te vervangen en wordt de olie gekoeld. Een oliefilter filtert doorgaans de gehele oliestroom (een full flow filter). In oudere motoren werd soms een bypass filter gebruikt waarbij de oliestroom achter de pomp gesplitst werd en slechts een deel van de oliestroom door het filter liep, het overige ging (ongefilterd) naar de lagers, zie smeersysteem. Als de olie erg smerig is, of als het filter lange tijd niet vervangen is, kan de druk in het filter te hoog worden. Er is een overdrukklep ingebouwd die opengaat bij te hoge druk, de olie wordt dan niet meer gefilterd.
Wat doet een oliefilter?
De oliefilter heeft een belangrijke functie onder de motorkap van de auto. Dit zorgt er namelijk voor dat de motorolie wordt gefilterd. En als je de olie vergelijkt met het water uit je kraan, dan kun je het oliefilter dus vergelijken met het filter in je afvoerputje. Door de oliefilter blijft de olie schoon en blijft de smering van de motor optimaal. Motorolie stroomt als smeermiddel door de motor en neemt uit alle hoeken een gaatjes in de motor overtollig vuil en kleine slijtdeeltjes mee. Die vuile deeltjes worden dus door de motorolie meegenomen en stromen dan in de oliefilter. Eenmaal in dat filter worden de vuildeeltjes tegengehouden en verzameld. De oliefilter werkt als een zeef. De motorolie zelf blijft hierdoor schoner en kan wel doorstromen om alle bewegende onderdelen in de motor te smeren en nog een rondje vuil op halen. Een goed werkend oliefilter is dus erg belangrijk voor een comfortabele rit met de auto en een lange levensduur van je motor.
Wanneer moet een oliefilter vervangen worden?
Het filter vervang je net zo vaak als de motorolie. Alleen een van deze twee is niet aan te raden. Denk eens over na...Voor het filter is het dus (ook) zaak deze of om een x-aantal duizenden kilometers te vervangen of een bepaalde tijds termijn. Vaak is het 1x per jaar of om de 10.000 kilometer. Soms wordt uit het oogpunt van kostenbesparing een oliefilter niet (tijdig) vervangen. Helaas heeft dat vaak vervelende gevolgen, omdat de motor dan te veel vervuilt en te warm wordt. Daardoor kan schade aan de motor ontstaan. Om het goede werk van het filter te kunnen blijven doen moet het dus tijdig vervangen worden. Dat doet jouw garage bij een onderhoudsbeurt, waarbij ze tegelijk ook de motorolie vervangen. Hierdoor wordt het smeersysteem van de motor verschoond en zal de smering weer optimaal zijn. Check in het onderhoudsboekje van je auto wanneer deze toe is aan een volgende onderhoudsbeurt. Ook kun je hier de intervalchecker raadplegen.
Kan ik zelf een oliefilter vervangen?
Het is mogelijk zelf de oliefilter te vervangen, maar wij adviseren het te laten doen door ervaren monteurs in een erkend autobedrijf. Het vervangen van een oliefilter gebeurt eigenlijk altijd in combinatie met het vervangen van de motorolie. Je moet dus rekening houden met het op verantwoorde wijze afvoeren van de gebruikte motorolie. Daarnaast is het erg belangrijk om het juiste oliefilter te monteren en de motor met de juiste motorolie af te vullen.
Soorten oliefiltersleutels die er zijn om de oliefilter mee los te draaien!
Wil je toch zelf het oliefilter vervangen?
Laat dan eerst de motor afkoelen, zodat je voorkomt dat je jezelf verbrandt aan een hete motor of motordeel.
Handleiding voor oliefiltervervanging Voorbereiding:
De volgende zaken en gereedschappen heeft u voor de vervanging nodig:
1. Het onderhoudsboekje
2. Een passende nieuwe olieaftapschroef
3. Een opvangbekken voor de olie
4. Een lap
5. Een hefbrug
6. Of een werkkuil of een werkbrug
7. Of (noodoplossing) een krik
8. Een plastic zak
9. Een penseel
10. evt. een schroevendraaier
11. evt. een steeksleutel
12. evt. een oliefiltersleutel
Gebruikt u een filterpatroon met behuizing, dient u deze correct voor te bereiden. Plaats de patroon en de afdichtingsringen in de behuizing en sluit deze met de afsluitkleppen. Met behulp van de oliefiltersleutel kunnen deze vast aangedraaid worden. Start de wagen en laat hem een aantal minuten draaien. Open na het uitschakelen de motorkap en lokaliseer de oude oliefilter en de olievulpijpen die u nu verwijdert. Krik de wagen op en lokaliseer de olieaftapschroef. De juiste positie staat ook in het onderhoudsboekje. Zet een bak onder de aftapschroef waar de olie in kan lopen.
Stap 1: Open de olieaftapschroef met het juiste gereedschap (schroevendraaier of steeksleutel) en wacht net zolang, tot er geen olie meer uit de oliepan komt. De aftapplug wordt met de oude olie weggegooid. Zet het opvangbekken terzijde en laat de wagen weer dalen.
Oliefiltervervanging tips Stap 2: Doe de plastic zak over de oude oliefilter en demonteer deze.
– Bij schroeffilters: Verwijder de volledige behuizing en wis met een lap de schroefdraad droog. Doop het penseel in wat verse olie en strijk dit er voorzichtig op. Giet ook een scheut motorolie in de nieuwe filter.
– Bij filterpatronen met behuizing: wanneer u de oude behuizing nog wil gebruiken, moet u deze demonteren, met een lap schoonwrijven en dan met het nieuwe filterpatroon inclusief de afdichtring terugplaatsen. Wis vervolgens het schroefgat met de lap schoon, bestrijk het met wat verse olie en giet een beetje olie in de filter.
– Bij filterpatronen met een vaste behuizing: open de behuizing met de oliefiltersleutel, haal het filterpatroon en de dichtingsringen eruit. Wis het met een lap schoon. Plaats het nieuwe filterpatroon inclusief de dichtingsring erin en giet er een scheut olie in. Sluit de behuizing weer.
Stap 3: Krik de wagen opnieuw op, ontdoe het aftapgat met de lap van mogelijk residu en schroef de nieuwe olieaftapschroef met pakking erin. Deze dient met de hand vastgedraaid en dan een halve slag met het juiste gereedschap worden aangedraaid.
Stap 4: laat de auto dalen en giet er zoveel olie in, dat het oliepeil de hoogste markering van de oliepeilstok bereikt, maar deze niet overschrijdt. Schroef vervolgens het deksel weer op de olievulpijp.
Hoe vaak oliefilter vervangen Stap 5: Start de motor, geef een paar maal gas en laat de motor een paar minuten draaien om de oliekringloop op gang te brengen. Controleer met de oliepeilstok wederom het oliepeil en vul eventueel nog een beetje aan. Is het oliepeil in orde, is de vervanging voltooid.
Olieverversing gids Opmerking:
Oude olie is een gevaarlijk goedje en mag in geen geval met het normale huisvuil mee of in de afvoer worden gegoten. Alle voorwerpen die met de olie in aanraking zijn gekomen, horen bij het chemisch afval. Er zijn garages, die afgewerkte olie tegen een bepaald bedrag aannemen. Bovendien wordt afgewerkte olie ook opgekocht. Het eerste aanlooppunt is het plaatselijke recyclagecentrum. Wie niet zeker is, wat hij met de afgewerkte olie aan moet, kan de gebruikte olie.
Wat is de schade als de oliefilter niet wordt vervangen?
Wanneer de oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. De oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd. Daardoor zal er steeds meer roet achterblijven in de motor, waardoor de olie niet meer goed bij alle te smeren onderdelen kan komen. Als gevolg daarvan zal de motor oververhit raken of zelfs vastlopen.
Wat zijn kenmerken van een oliefilter?
De meeste kenmerken van oliefilters zoals de gebruikte schroefdraad en zijn volume kunt u niet zelf bepalen omdat deze door de autofabrikant zijn voorgeschreven. De volgende kenmerken kunt u echter zelf bepalen:
– Er zijn opschroeffilters en filterpatronen. De eerstgenoemde zijn het eenvoudigst in onderhoud en passen eigenlijk in elke auto. Voor filterpatronen moet er een filterbehuizing aanwezig zijn. Deze kan tegelijk met het filterpatroon al voorafgaand aan de vervanging worden voorbereid.
– Een ingebouwde terugslagklep verhindert, dat olie na het afzetten van de motor weer terug in de pomp vloeit. Afzettingen worden zo geminimaliseerd en de oliestroom komt sneller weer op gang.
– Veiligheidskleppen moeten eventuele drukschommelingen van de oliepomp compenseren. Dat kan tot een verlenging van de levensduur van de motor leiden. In de praktijk zouden deze schommelingen bij een normaal functionerende pomp echter nauwelijks moeten voorkomen.
– Filterpapier en om manteling nemen de belangrijkste taak op zich en zijn maatgevend verantwoordelijk voor de levensduur. Bij een aantal handelaren wordt de levensduur direct aangegeven, bij anderen wordt deze verzwegen. Kwaliteitsproducten worden meestal als duurzaam aangeprezen en houden het dan ook lang uit. Wie niet zeker is, dient testinformatie door te lezen of grote, doch mogelijkerwijs duurdere merken te vertrouwen.
Hieronder verschillende filters met hun uiterlijke kenmerken.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen