Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Timingset - Blokkeerset - distributieset VAG 1.2 TSi en TFSi - SATRA (AUTM-02577).
Vergrendelgereedschaps set om nokkenas en krukas in de juiste positie te vergrendelen terwijl kettingvervangingswerkzaamheden worden uitgevoerd op VAG 1.2 TSI/TFSi-benzinemotor. Set bevat 2 geleidepennen voor het verwijderen en monteren van de turbocompressor.
Inhoud:
- Krukas borgpen
- Nokkenasvergrendelingsgereedschap
- Geleidepen (2 stuks)
Geschikt voor de volgende modellen:
Audi:
- A1 (2010-2015), A1 Sportback (2010-2014)
- A3 (2010-2013), A3 Cabriolet (2010-2013), A3 Sportback (2010-2013)
Seat:
- Altea (2010-2015), Altea XL (2010-2015)
- Ibiza (2012-2015)
- Leon (2010-2013)
- Toledo (2012-2019)
Skoda:
- Fabia II (2010-2019)
- Octavia II (2010-2013)
- Praktijk (2010-2015)
- Rapid (2012-2019), Rapid Spaceback (2013-2019)
- Roomster (2010-2019)
- Yeti (2009-2013), Yeti Buiten (2013-2015)
Volkswagen:
- Kever (2011-2015)
- Caddy (2010-2015), Caddy Maxi (2010-2015)
- Golf VI (2009-2015), Golf Plus (2010-2014)
- Jetta (2011-2018)
- Polo (2009-2016)
- Touran (2010-2015)
Motorcodes:
- 1.2 TSI/TFSI - CBZA, CBZB, CBZC
OEM:
- T10340
- T10414
- T10341
Brandstoftype:
- Benzine
De 1.2 TSI - TFSI van VAG:
De 1.2 TSI en TFSI zijn beide benzinemotoren van de Volkswagen Groep (VAG) die gebruikmaken van een turbocompressor en directe brandstofinjectie. TSI staat voor ‘Turbocharged Stratified Injection’ en TFSI staat voor ‘Turbo Fuel Stratified Injection’.
Het zijn in wezen dezelfde motoren met verschillende namen die door verschillende VAG-merken worden gebruikt:
- TSI: Gebruikt door Volkswagen en Škoda
- TFSI: Gebruikt door Audi en Seat
De 1.2 TSI-motor wordt geprezen om zijn brandstofverbruik en prestaties, maar wordt ook bekritiseerd vanwege zijn betrouwbaarheid.
Enkele veel voorkomende problemen met de 1.2 TSI-motor zijn onder meer:
- Problemen met de distributieketting: De distributieketting kan na verloop van tijd uitrekken of verslijten, wat tot motorschade kan leiden.
- Olieverbruik: Het is bekend dat sommige 1.2 TSI-motoren overmatige hoeveelheden olie verbruiken.
- Problemen met het spoelpakket: De spoelpakketten kunnen defect raken, wat een verkeerde ontsteking en vermogensverlies kan veroorzaken.
Bron: youtube...........2x met linkermuisknop op het filmpje klikken om hem groot te bekijken.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen