Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA
24% KORTING
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA

balansas gereedschap - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA

MERK: ASTA/SATRA

Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA (AUTM-09538).


Artikelnummer:AUTM-09538 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:5903246521900

Adviesprijs € 62,50
47,50 incl. BTW *
€ 39,26 excl. BTW
Voorraad: 8 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje
  • Timing plaat
  • Vergrendelingstool voor de balansas
  • Speling hendel
  • Timingset voor Ford, Peugeot, Citroen
  • 2.2 DOHC

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

balansas gereedschap - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA (AUTM-09538).

Een gereedschapsset voor het vergrendelen en vasthouden van de balansas in DOHC-dieselmotoren van 2,2 liter in Ford- en Land Rover-voertuigen. Gespecialiseerde gereedschapsset die wordt gebruikt bij het vervangen van de distributieriem en wanneer de balans as moet worden verwijderd.  De Timingset van Trailer and Tools word geleverd in een handige opbergkoffer van kunstof. De opbergkoffer waar de timingset in zit is eenvoudig vervoerbaar, u kunt de timingset eenvoudig bij de hand meenemen.

Inhoud:

  • Timing plaat
  • Vergrendelingstool voor de balansas
  • Speling hendel

Geschikt voor de volgende modellen:

Ford:

  • Galaxy (2008-2015)
  • Mondeo (2010-2015)
  • S-Max (2008-2015)

Landrover:

  • Discovery Sport (2015-2016)
  • Freelander 2 (2006-2015)
  • Range Rover Evoque (2011-2015)

Peugeot:

  • 406 (2000-2006)
  • 407 (2005-2011)
  • 508 (2011-2015)
  • 607 (2006-2009)
  • 807 (2007-2010)
  • 4007 (2007-2012)

Citroën:

  • C5 (2000-2015)
  • C6 (2006-2011)
  • C7 (2002-2010)
  • C-Cross (2007-2012)

Mitsubishi:

  • Outlander (2007-2013)

Motoren:

  • 2.2 DOHC

Motorcodes:

  • Q4BA, Q4WA en DW12, eD4, 224DT,DW12ATED, DW12BTED4, DW12CTED, DW12ATED, DW12TED4, DW12MTED4, KNBA, KNBB en KNWA

OEM:

  • 303-1328, 303-2329 en 303-1330

Brandstoftype:

  • Diesel

 

Timingset voor Ford, Peugeot en Citroën 2.2 DOHC motoren:

Wat is een timingset?

Een timingset, ook wel distributieset genoemd, is een essentieel onderdeel van een verbrandingsmotor. Het zorgt ervoor dat de kleppen op de juiste momenten openen en sluiten, zodat de motor efficiënt kan werken. Een timingset bestaat uit verschillende componenten, waaronder:

  • Distributieriem of -ketting: Dit is het onderdeel dat de nokkenas en krukas met elkaar verbindt en zorgt voor de juiste timing.
  • Spanrollen: Deze houden de distributieriem of -ketting op de juiste spanning.
  • Geleiders: Deze zorgen ervoor dat de distributieriem of -ketting op zijn plaats blijft.

 

Waarom is een timingset belangrijk?

Een goed functionerende timingset is cruciaal voor de prestaties en levensduur van een motor. Als de timingset defect raakt, kunnen er ernstige motorschade optreden. Daarom is het belangrijk om de timingset regelmatig te controleren en indien nodig te vervangen.

Timingset voor Ford, Peugeot en Citroën 2.2 DOHC motoren

De 2.2 DOHC motor is een populaire motor die in verschillende modellen van Ford, Peugeot en Citroën is gebruikt. Voor deze motor is een specifieke timingset nodig. Het is belangrijk om de juiste timingset te kiezen, omdat de afmetingen en componenten kunnen verschillen tussen verschillende motorversies.

Distributie gereedschap

Om een timingset te vervangen, zijn speciale gereedschappen nodig. Deze gereedschappen zorgen ervoor dat de motor in de juiste stand wordt gezet tijdens het vervangen van de timingset. Het gebruik van de juiste gereedschappen is essentieel om te voorkomen dat de timing verkeerd wordt gezet, wat kan leiden tot motorschade.

Wanneer moet een timingset vervangen worden?

De levensduur van een timingset verschilt per automerk en model. Over het algemeen wordt aangeraden om de timingset te vervangen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Sommige timingsets gaan langer mee dan andere, maar het is belangrijk om regelmatig te controleren op slijtage en scheurtjes in de distributieriem of -ketting.

Symptomen van een defecte timingset

  • Motor loopt onregelmatig
  • Motor verliest vermogen
  • Motor start moeilijk of helemaal niet
  • Vreemde geluiden vanuit de motor
  • Belang van professionele montage

Het vervangen van een timingset is een complexe klus die het beste door een ervaren monteur kan worden uitgevoerd. Een verkeerd gemonteerde timingset kan leiden tot ernstige motorschade.

Conclusie

Een timingset is een essentieel onderdeel van een verbrandingsmotor. Het is belangrijk om de timingset regelmatig te controleren en indien nodig te vervangen. Het gebruik van de juiste gereedschappen en het laten uitvoeren van de werkzaamheden door een ervaren monteur is van groot belang om motorschade te voorkomen.


Wil je meer informatie over een specifiek model of heb je andere vragen over timingsets?

Mogelijke aanvullende onderwerpen:

  • Verschil tussen distributieriem en -ketting

  • Kosten van het vervangen van een timingset

  • Factoren die de levensduur van een timingset beïnvloeden

  • Veelvoorkomende problemen met timingsets

Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto? 

Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.

Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto.  Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig. 

Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het? 

De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.

Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan.  Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.

Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren. 

Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.

Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.

Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.

Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.

https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen

Hieronder enkele doorlinks naar groepen die u ook interresant zou kunnen vinden bij het sleutelen aan de auto motor:

 

Review toevoegen
Timingset - Ford, Peugeot, Citroen - 2.2 DOHC - Distributie gereedschap set - ASTA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen