Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Timingset - Renault - 1.8 en 2.0 16V - Blokkeergereedschap - ASTA (AUTM-04528).
Speciaal ontworpen gereedschap om de nokkenasaandrijfpoelie in positie te vergrendelen op de Renault 1.8L & 2.0L F4P/F4R(t) twin cam-motor. Er moet gereedschap worden gebruikt om de tandwielbouten van de nokkenas vast te zetten tijdens het vervangen van de riem of de timing van de distributiemotor.
Geschikt voor de volgende modellen:
Renault:
- Clio II (1999-2004),
- Clio III/Sport (2006-2009)
- Espace/Grand Espace (1998-2002)
- Espace/Grand Espace IV (2002-2010)
- Laguna (1998-01)
- Laguna II (2001-2007)
- Laguna III (2007-2010)
- Megane (1999-2003)
- Megane II (2002-2010)
- Megane III/Sport (2008-2013)
- Scenic (1999-2000)
- Scenic/RX4 (1999-2003)
- Scenic/Grand Scenic II (2003-2009)
- Trafic II (2001-2011)
Nissan:
- Primastar (2002-2001)
Vauxhall / Opel:
- Vivaro (2001-2011)
Motorcodes:
- 1.8 : 16v - F4P 720, F4P 722, F4P 760, F4P 770, F4P 771, F4P 772, F4P 773, F4P 774
- 2.0 : 16v - F4R 700, F4R 701, F4R 712, F4R 713, F4R 714, F4R 715, F4R 720, F4R 722, F4R 730, F4R 732, F4R 740, F4R 741, F4R 744, F4R 746, F4R 770, F4R 771, F4R 780, F4R 790, F4R 791, F4R 792
- 2.0 T : 16v - F4Rt 764, F4Rt 765, F4Rt 774, F4Rt 776, F4Rt 784, F4Rt 786, F4Rt 787, F4Rt 794, F4Rt 795, F4Rt 796, F4Rt 797, F4Rt 800, F4Rt 811, F4Rt 810, F4Rt 811 , F4Rt 870, F4Rt 874
Inhoud:
- Nokkenastandwiel vergrendelingsgereedschap
OEM:
- 1. MOT1509, MOT1509-1, MOT1801
Andere OEM:
- 1. KM-6244
Brandstoftype:
- Benzine
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen