27% KORTING
- Timingereedschap voor Vag Motoren 2.5 - 2.8 - 3.0 - 3.2
- Houdgereedschap voor het nokkenastandwiel 5,7 mm dia./9,7 mm dia/11,7 mm dia getrapte pin (2 stuks) 11,6 mm diameter x 23 mm pinnen (2 stuks)
- Krukasborgpen Borgpen (2 stuks) M14 spiebus Nokkenasblokkeergereedschap
- Nokkenasblokkeergereedschap Adapter voor krukaspoeliebout Twee-pins sleutel
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Timingset VAG 2.5, 2.8, 3.0, 3.2 en Porsche 3.0 - Distributieset - Blokkeersleutels - Afstelset ASTA (AUTM-03678).
Speciaal ontworpen distributiegereedschapset voor VAG (Audi, Volkswagen) 2.5, 2.8, 3.0, 3.2L en Porsche 3.0L benzinemotoren om de nokkenas en krukas binnen de juiste getimede positie te vergrendelen tijdens het plaatsen of vervangen van de ketting. De set bevat een gereedschap voor het vasthouden van de poelie. Geleverd in een opbergkoffer.Inhoud:
- Houdgereedschap voor het nokkenastandwiel
- 5,7 mm dia./9,7 mm dia/11,7 mm dia getrapte pin (2 stuks)
- 11,6 mm diameter x 23 mm pinnen (2 stuks)
- Krukasborgpen
- Borgpen (2 stuks)
- M14 spiebus
- Nokkenasblokkeergereedschap
- Nokkenasblokkeergereedschap
- Adapter voor krukaspoeliebout
- Twee-pins sleutel
Geschikt voor de volgende modellen:
Audi:
- A4 (2011-2015)
- A5 (2007-2017)
- A6 (2007-2018)
- A7 (2010-2018)
- A8 (2010-2018)
- S4 (2009-2017)
- S5 (2010-2017)
- SQ5 (2013-2018)
- Q5 (2008-2017)
- Q7 (2010-2018)
Volkswagen:
- Touareg (2010-2014)
Porsche:
- Cayenne (2010-2014)
- Panamera (2011-2013
Motorcodes:
- 2.5 - CLXB, CPAA
- 2.8 - BDX, CCDA, CCEA, CHVA, CJBA, CNYA
- 3.0 - CAJA, CAKA, CCAA, CGEA, CGFA, CGWA, CGWB, CGWC, CGWD, CGXB, CGXC, CHMA, CHMB, CJTA, CJTB, CJTC, CJWC, CMDA, CMUA, CNAA, CREA, CREC, CRED, CTTA, CTUA, CTUD, CTVA, CTWA, CTWB, CTXA, M06/EC
- 3.2 FSI - AUK, BKH, BPK, CALA, CALB
OEM:
- T10172
- T10172/1
- T10172/2
- T40069
- T40071
- T10035
- T40133
- T40133/2
- T40058
- 3212
Overige OEM nummers:
- T10172A
- T40133/1
Brandstoftype:
- Benzine
Wat is timinggereedschap?
Timinggereedschap is een set van gespecialiseerde gereedschappen die worden gebruikt om de timing van een motor te controleren en af te stellen. De timing van de motor is cruciaal voor een optimale werking en prestaties. Het zorgt ervoor dat de kleppen en de ontsteking op het juiste moment openen en sluiten, in overeenstemming met de positie van de zuigers.
Er zijn verschillende soorten timinggereedschap, elk met een specifieke functie:
- Nokkenasblokkeerpennen: Deze pennen worden gebruikt om de nokkenassen in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Krukasblokkeerpen: Deze pen wordt gebruikt om de krukas in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Vliegwielblokkeertool: Dit gereedschap wordt gebruikt om het vliegwiel te blokkeren tijdens het demonteren en monteren van de distributieriem.
- Spanningmeter voor distributieriem: Deze meter wordt gebruikt om de spanning van de distributieriem te controleren.
- Distributieriemriemtang: Deze tang wordt gebruikt om de distributieriem te demonteren en te monteren.
- Nokkenasversteller: Dit gereedschap wordt gebruikt om de nokkenas te verstellen tijdens het afstellen van de timing.
- Ontstekingstiminglamp: Dit gereedschap wordt gebruikt om het moment van ontsteking te controleren.
Wanneer wordt timinggereedschap gebruikt?
Timinggereedschap wordt gebruikt in verschillende situaties, waaronder:
- Vervanging van de distributieriem: De distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor die de nokkenas aandrijft. De riem moet periodiek worden vervangen en bij het vervangen is het belangrijk om de timing correct af te stellen.
- Reparatie van de motor: Als er schade is aan de motor, kan het nodig zijn om de timing te controleren en af te stellen.
- Afstelling van de ontsteking: De ontsteking moet op het juiste moment plaatsvinden in de verbrandingscyclus. Timinggereedschap kan worden gebruikt om de ontsteking te controleren en af te stellen.
Enkele tips voor het gebruik van timinggereedschap:
- Lees altijd de instructies die bij het gereedschap worden geleverd.
- Gebruik het juiste gereedschap voor de klus.
- Zorg ervoor dat de motor koud is voordat u begint met het afstellen van de timing.
- Draai de motor nooit met de hand terwijl de distributieriem is verwijderd.
- Controleer de timing altijd twee keer voordat u de motor start.
Timingset of Afstelset voor VAG Motoren: Een Uitleg
Wat is een timingset?
Een timingset, ook wel afstelset genoemd, is een verzameling speciaal ontworpen gereedschappen die nodig zijn om de distributie van een motor nauwkeurig af te stellen. De distributie zorgt ervoor dat de kleppen in de motor op het juiste moment open en dicht gaan, zodat de verbranding van het brandstofmengsel op het juiste moment plaatsvindt.
Waarom is een timingset belangrijk voor VAG motoren?
- Nauwkeurige afstelling: VAG motoren, zoals die van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, vereisen een zeer nauwkeurige afstelling van de distributie. Zelfs een kleine afwijking kan leiden tot slechte prestaties, verhoogd brandstofverbruik en in ernstige gevallen motorschade.
- Onderhoud: Bij het vervangen van de distributieriem of ketting is het essentieel om de distributie opnieuw af te stellen. Hiervoor zijn de speciale gereedschappen uit de timingset nodig.
- Reparaties: Ook bij andere reparaties aan de motor, zoals het vervangen van de koppakking, kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Wat zit er in een timingset?
De samenstelling van een timingset kan per motormodel verschillen, maar over het algemeen bevat deze set:
- Borgpennen: Deze pennen worden gebruikt om de krukas en nokkenas in de juiste positie te vergrendelen tijdens het afstellen.
- Vergrendelingsgereedschap: Dit gereedschap zorgt ervoor dat de nokkenassen tijdens het afstellen niet kunnen verschuiven.
- Meetinstrumenten: Soms zijn er meetinstrumenten bijgeleverd om de afstelling nog nauwkeuriger te controleren.
Wanneer heb je een timingset nodig?
- Vervanging distributieriem of ketting: Dit is de meest voorkomende reden om een timingset te gebruiken.
- Reparatie van de koppakking: Bij het vervangen van de koppakking moet de distributie vaak opnieuw worden afgesteld.
- Andere motorrevisies: Ook bij andere ingrijpende reparaties aan de motor kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Waarom zelf een timingset gebruiken?
- Kostenbesparing: Door zelf de distributie af te stellen, kun je vaak kosten besparen.
- Meer inzicht in je auto: Het zelf uitvoeren van deze klus geeft je een beter inzicht in de werking van je auto.
Waarschuwing voor het gebruik van een timingset bij een auto:
Het afstellen van de distributie is een precisiewerkje. Als je niet zeker bent van jezelf, is het verstandig om deze klus over te laten aan een ervaren monteur. Een verkeerde afstelling kan leiden tot ernstige motorschade.
Review toevoegen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen