11% KORTING
- Totale lengte : 180 mm
- Maten : 5x8 en 6x9 mm
- Sleuteluiteinden iets schuin, voor meer losmaakruimte
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Universele Schokdemper sleutel - Schokbreker tegenhoud sleutel - ASTA (AUTM-84489).
Een speciaal ontworpen sleutel van Trailer and Tools om de achterschokbrekers op VW, Audi, Ford, Vauxhall/Opel en Japanse auto's te verwijderen of te vervangen. Sleutel met ovale pennen maat 5 x 8 mm en 6 x 9 mm passend bij de meest gangbare typen schokbrekers met ovale pennen. Sleutel heeft een totale lengte van 180 mm en is gemaakt van chroom vanadium staal.
Specificaties:
- Totale lengte : 180 mm
- Maten : 5x8 en 6x9 mm
- Sleuteluiteinden iets schuin, voor meer losmaakruimte
Wat zijn schokdempers?
Om nog beter te begrijpen waarom schokdempers zo belangrijk zijn, moeten we eerst begrijpen wat ze doen en hoe ze werken. Ze zijn belangrijke onderdelen van de ophanging van uw auto. Ze bevinden zich in het onderstel, vlakbij de wielen. Hun belangrijkste functie is het absorberen van schokken, die ontstaan door de oneffenheden van het wegdek. De op- en neerwaartse beweging van uw voertuig tijdens het rijden wordt gedempt. Zo wordt voorkomen dat uw auto stuiterend over de weg rijdt. Met goed functionerende schokdempers zullen de veren in de ophanging veel minder samengedrukt worden als dat het geval zou zijn zonder. Zij zorgen er voor dat de auto niet lang op en neer deint als u over een oneffenheid in de weg rijdt. Versleten of defecte schokdempers kunnen leiden tot onaangenaam of onvoorspelbaar rijgedrag. In de volksmond worden ze ook weleens schokbrekers genoemd. De juiste naam is echter schokdemper.Hoe werken schokbrekers?
Elke schokdemper bestaat uit een zuiger die in een cilinder op een neer beweegt. Een klep op de zuigerkop en aan de basis van de cilinder laten hydraulische vloeistof door de schokdemper stromen als deze beweegt. Als de compressie sneller plaatsvindt en de vloeistof niet snel genoeg door de cilinder stromen kan, ontstaat aan de weerszijden van de zuigerkop druk. Hierdoor ontstaat extra weerstand tijdens de beweging van de zuiger. Op deze manier wordt het stuiteren van de wielen opgevangen. De grootte van de opening in de klep bepaalt de stevigheid van de schokdemper. Terwijl stevigere schokdempers ervoor zorgen dat uw auto wat harder op de weg ligt, kunnen ze wel het rijgedrag verbeteren. Uw auto breekt minder snel uit de bocht. Daarnaast kunt u ook kiezen voor variabele schokdempers voor een zo rustig mogelijke rit. Deze kunnen handmatig of elektronisch inspelen op veranderende rijomstandigheden. Schokdempers lijken een minder belangrijke rol te spelen in vergelijking met andere auto-onderdelen. Uw auto zal immers ook nog rijden met slechte of zelfs zonder schokdempers. Maar vergist u zich niet hierin. De schokdempers en veerpoten van uw auto zorgen niet alleen ervoor dat uw auto niet over de weg “stuitert”. Ze zorgen ook voor betere controle over uw auto, een beter rijgedrag en meer verkeersveiligheid.Weet u wanneer u uw schokdempers moet vervangen?
Het veiligste zou zijn om de schokdempers en veerpoten van uw auto jaarlijks te laten testen door een professionele automonteur of uw garage. U kunt ze natuurlijk ook gewoon negeren. Vroeg of laat zullen zich dan enkele opvallende symptomen voordoen. Verstandig is echter om ze wel af en toe zelf te controleren. Een goede vuistregel is om schokdempers en veerpoten elke 150.000 km preventief te vervangen- • Uw auto “duikt met de neus” naar beneden als u remt
- • Uw auto geeft bij hoge snelheden mee met zijwind.
- • Als u op een rotonde rijdt, helt u auto te ver over.
- • Het rijgedrag van uw auto is ongebruikelijk zweverig.
- • Er zit olie op.
U kunt het ook zelf testen
‘bounce’ test . Daarbij duwt u na elkaar op elke hoek van uw auto en laat weer los. Goed werkende schokdempers vangen de beweging op. Uw auto zou dus omhoog moeten bewegen en direct in de oorspronkelijke positie terug moeten keren. Zonder op een neer te deinen. Als uw voertuig meerdere malen op en neer deint voordat hij weer in zijn oorspronkelijke positie terugkeert, dan is de kans groot dat de dempers of veerpoten aan vervanging toe zijn.Zelf vervangen van de schokbrekers?
Check onze website voor het speciale gereedschap.
bron : https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/schokdempers
Review toevoegen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen