VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA
27% KORTING
VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA
VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA
VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA
VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA

VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA

MERK: ASTA/SATRA

VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA (AUTM-08448).


Artikelnummer:AUTM-08448 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:5905178772214

Adviesprijs € 7,50
5,50 incl. BTW *
€ 4,55 excl. BTW
Voorraad: 7 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje
  • Aansluiting: 1/2 duims
  • Materiaal: Chrome Vanadium
  • Lengte: 81 mm
  • Maat: 22mm x 12 kant

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA (AUTM-08448).

Het uitgesneden gedeelte van de socket biedt toegang tot de schokdemper of veerpootas. Dit maakt het gebruik van een inbussleutel mogelijk om de as vast te houden terwijl u een momentsleutel gebruikt op de dop voor het juiste koppel.

Specificaties:

  • Aansluiting: 1/2 duims
  • Materiaal: Chrome Vanadium
  • Lengte: 81 mm
  • Maat: 22mm x 12 kant
 

Wat is een schokbreker dop? 

Een schokbreker dop, ook wel veerpoot dop genoemd, is een speciaal gereedschap dat wordt gebruikt voor het demonteren en monteren van schokbrekers. De dop heeft een zeskantige of twaalfkantige vorm en past over de moer of bout die de schokbreker op zijn plaats houdt.

Er zijn verschillende soorten schokbreker doppen, elk met hun eigen specifieke toepassing:

  • 1. Standaard schokbreker dop: Deze dop heeft een zeskantige vorm en is geschikt voor de meeste auto's.
  • 2. Veerpoot dop: Deze dop heeft een twaalfkantige vorm en is geschikt voor veerpoten, die een andere moermaat hebben dan schokbrekers.
  • 3. Bit-dop: Deze dop heeft een zeskantige vorm met een ingebouwde bit. De bit is nodig om de schroef te draaien die de veerpoot op zijn plaats houdt.
  • 4. Blokkeer-dop: Deze dop heeft een zeskantige vorm en wordt gebruikt om de schokdemperzuigerstang tegen te houden tijdens het demonteren en monteren.

Schokbreker doppen worden meestal gemaakt van staal of aluminium en zijn verkrijgbaar in verschillende maten. De maat van de dop hangt af van de diameter van de moer of bout die de schokbreker op zijn plaats houdt.

Toepassing voor een schokbrekerdop:

Schokbreker doppen worden gebruikt door automonteurs en doe-het-zelvers om schokbrekers te demonteren en monteren. Dit kan nodig zijn bij het vervangen van schokbrekers, het repareren van de ophanging of het uitvoeren van ander onderhoud aan de auto.

Veiligheid bij het werken aan een schokbreker:

Het is belangrijk om bij het gebruik van schokbreker doppen de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen. Draag altijd veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril om te voorkomen dat u letsel oploopt. Zorg er ook voor dat u de juiste dop voor de klus gebruikt en dat u de dop op de juiste manier gebruikt.

Waar is een schokbrekerdop te koop?:

Schokbreker doppen zijn te koop bij autogarages, automaterialen zaken zoals Trailer and Tools in Hengelo overijssel, doe-het-zelfzaken en online retailers.





 
 

Wat zijn schokdempers?

Om nog beter te begrijpen waarom schokdempers zo belangrijk zijn, moeten we eerst begrijpen wat ze doen en hoe ze werken. Ze zijn belangrijke onderdelen van de ophanging van uw auto. Ze bevinden zich in het onderstel, vlakbij de wielen. Hun belangrijkste functie is het absorberen van schokken, die ontstaan door de oneffenheden van het wegdek. De op- en neerwaartse beweging van uw voertuig tijdens het rijden wordt gedempt. Zo wordt voorkomen dat uw auto stuiterend over de weg rijdt. Met goed functionerende schokdempers zullen de veren in de ophanging veel minder samengedrukt worden als dat het geval zou zijn zonder. Zij zorgen er voor dat de auto niet lang op en neer deint als u over een oneffenheid in de weg rijdt. Versleten of defecte schokdempers kunnen leiden tot onaangenaam of onvoorspelbaar rijgedrag. In de volksmond worden ze ook weleens schokbrekers genoemd. De juiste naam is echter schokdemper.

Hoe werken ze?

Elke schokdemper bestaat uit een zuiger die in een cilinder op een neer beweegt. Een klep op de zuigerkop en aan de basis van de cilinder laten hydraulische vloeistof door de schokdemper stromen als deze beweegt. Als de compressie sneller plaatsvindt en de vloeistof niet snel genoeg door de cilinder stromen kan, ontstaat aan de weerszijden van de zuigerkop druk. Hierdoor ontstaat extra weerstand tijdens de beweging van de zuiger. Op deze manier wordt het stuiteren van de wielen opgevangen. De grootte van de opening in de klep bepaalt de stevigheid van de schokdemper. Terwijl stevigere schokdempers ervoor zorgen dat uw auto wat harder op de weg ligt, kunnen ze wel het rijgedrag verbeteren. Uw auto breekt minder snel uit de bocht. Daarnaast kunt u ook kiezen voor variabele schokdempers voor een zo rustig mogelijke rit. Deze kunnen handmatig of elektronisch inspelen op veranderende rijomstandigheden. Schokdempers lijken een minder belangrijke rol te spelen in vergelijking met andere auto-onderdelen. Uw auto zal immers ook nog rijden met slechte of zelfs zonder schokdempers. Maar vergist u zich niet hierin. De schokdempers en veerpoten van uw auto zorgen niet alleen ervoor dat uw auto niet over de weg “stuitert”. Ze zorgen ook voor betere controle over uw auto, een beter rijgedrag en meer verkeersveiligheid.

Weet u wanneer u uw schokdempers moet vervangen?

Het veiligste zou zijn om de schokdempers en veerpoten van uw auto jaarlijks te laten testen door een professionele automonteur of uw garage. U kunt ze natuurlijk ook gewoon negeren. Vroeg of laat zullen zich dan enkele opvallende symptomen voordoen. Verstandig is echter om ze wel af en toe zelf te controleren. Een goede vuistregel is om schokdempers en veerpoten elke 150.000 km preventief te vervangen

•    Uw auto “duikt met de neus” naar beneden als u remt
•    Uw auto geeft bij hoge snelheden mee met zijwind.
•    Als u op een rotonde rijdt, helt u auto te ver over.
•    Het rijgedrag van uw auto is ongebruikelijk zweverig.
•    Er zit olie op.

U kunt het ook zelf testen of uw schokbreker wel of niet kapot is, hoe doet u dat? 

‘bounce’ test. Daarbij duwt u na elkaar op elke hoek van uw auto en laat weer los. Goed werkende schokdempers vangen de beweging op. Uw auto zou dus omhoog moeten bewegen en direct in de oorspronkelijke positie terug moeten keren. Zonder op een neer te deinen. Als uw voertuig meerdere malen op en neer deint voordat hij weer in zijn oorspronkelijke positie terugkeert, dan is de kans groot dat de dempers of veerpoten aan vervanging toe zijn.



 

Wat is een Veerpoot?

 

Strut of a car 

De veerpoot verbindt via het fuseestuk en de astap het wiel met de carrosserie. Bovenin is een veerpootlager gemonteerd die de draaiende beweging bij sturen opvangt. De kracht die de veerpoot moet opvangen is het meest:
 

  • Bij optrekken en remmen.
  • Bij zijdelingse belasting in bochten
  • Bij uit en in veren

Hoe moet ik een veerpoot vervangen? 

Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).
Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker/veerpoot is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten. Car and Driver heeft een serie video’s met de naam Saturday Mechanic waarbij ze laten zien hoe mensen zelf aan hun auto kunnen klussen. Tijdens de opnames schoot echter de veerspanner los en zien we de boel door de garage vliegen. Wonder boven wonder loopt het allemaal goed af en raakt er niemand gewond, maar dit had verschrikkelijk fout kunnen gaan. https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=58994

Wat is een Veer van een auto? 

Naast het omgaan met bovenstaande krachten heeft de veerpoot een grote invloed op de wielstand en daarmee de wieluitlijning. De volgende standen worden onder andere door een kromme veerpoot beïnvloed bij bijvoorbeeld een aanrijding: Camber/ wielvlucht, hoe schuin het wiel onder de auto staat tov een loodrechte lijn op het wegdek. Sporing, de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten staan. Let op! Bij het naar het elkaar toe of van elkaar af draaien van de veer. Afhankelijk van het type veer kan er erg veel spanning op de veer komen te staan. Zorg dan ook dat het gereedschap goed gemonteerd is en draai beide kanten geleidelijk aan of los zodat de veer niet scheef trekt en eruit kan schieten. Bij een kleinere auto zoals bijvoorbeeld een Opel Corsa zal het om een lichte veer gaan, maar bij een zwaardere auto of bij een veer van een verlaging set zal de spanning op de veer vele malen groter zijn.

Waarom heeft een auto vering nodig?

Als u aan het prestatievermogen van uw auto denkt, dan denkt u waarschijnlijk direct aan pk’s of de tijd die nodig is om van 0 tot 100 km/u op te trekken. Alle energie die de motor opwekt, is echter nutteloos als de bestuurder de auto niet kan controleren. Vering en ophanging zijn hiervoor essentieel. Daarom waren auto-ingenieurs al vroeg bezig om de wegligging van een auto te optimaliseren zodra ze eenmaal de viertakt verbrandingsmotor onder de knie hadden. De belangrijkste taak van de ophanging is het om de wrijving tussen de banden en het wegoppervlak te maximaliseren. De ophanging zorgt voor stabiliteit van het stuur waardoor de auto goed hanteerbaar blijft. Natuurlijk is de wielophanging ook heel belangrijk voor het comfort van de passagiers in de auto. Als elke weg perfect vlak was, zouden autoveren overbodig zijn. Maar de wegen in Europa en elders op de wereld zijn verre van helemaal vlak. Zelfs nieuw aangelegde wegen hebben kleine oneffenheden waarop de wielen van een auto reageren. Door deze kleine onvolkomenheden werken er krachten op de wielen. Een hobbel in de weg veroorzaakt dat het wiel loodrecht omhoog en weer omlaag gaat. Het wiel ervaart een verticale versnelling. Hoeveel kracht daarbij precies werkt, is afhankelijk van de grootte van de hobbel in de weg.

 

Veerspanner voor veren van een auto, hoe zien die eruit? 


 

Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan. Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.  De Veerspanner van een auto, werken met een veerspanner: werkruimte creëren! Let op! Het behoeft geen betuig dat als deze tegen je aan schiet dit ernstige letselschade kan opleveren! Bij twijfel is ons advies: laat het aan de professional over. Een veerspanner is ook noodzakelijk bij het monteren van de nieuwe veren, anders past de veer niet op de schokbreker. Mechanische veerspanner. De meest voorkomende veer-spanner is mechanische veerspanner. Door het aandraaien van de onderste bouten wordt de veer ingedrukt. Zorg dat de klemmen van de veerspanner goed om de veer heen zit. Draai de spanner gelijkmatig aan, op deze manier voorkom je dat de veer schuin trekt. Dit vergroot de kan dat de veer uit de veerspanner springt. Dit is wel iets voor de professional. Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten.

 

Welke soort autoveren heb je allemaal?


Wat zijn schroefveren?

Dit zijn de meest voorkomende veren. In feite is het een zware stang die rond een denkbeeldige as gedraaid is. Schroefveren trekken samen en rekken uit om de beweging van de wielen te absorberen.


Wat zijn bladveren? 

Dit type veer bestaat uit verschillende lagen metaal (zogenaamde “bladen”) die met elkaar verbonden zijn tot één geheel. Bladveren werden voor het eerst gebruikt op koetsen en op de meeste Amerikaanse auto’s tot 1985. Ze worden nog steeds gebruikt op de meeste vrachtwagens en zware voertuigen.
 

Wat is een Torsiestang?

Torsiestangen gebruiken de gedraaide eigenschappen van een stalen stang voor spiraalveerachtige prestaties. Zo werken ze: Een uiteinde van een staaf wordt verankerd aan het voertuigframe. Het andere uiteinde is verankerd in een vorkbeen dat fungeert als een hefboom die loodrecht op de torsiestang bevestigd is. Wanneer het wiel over een hobbel rijdt, wordt de verticale beweging overgebracht op het vorkbeen en vervolgens op de torsiestang. De torsiestang draait vervolgens langs de as waardoor hij veerkracht biedt. Vele Europese autofabrikanten gebruikten dit systeem, bijvoorbeeld Packard en Chrysler in de Verenigde Staten in de jaren 1950 en 1960.

 

Wat zijn luchtveren?

Luchtveren bestaan uit een cilindrische kamer die met lucht gevuld is. Ze bevinden zich tussen het wiel en de carrosserie van de auto. Door het samendrukken van de lucht absorberen zij de schokken van de wielen. Dit concept is eigenlijk meer dan een eeuw oud en kan ook al gevonden worden op koetsen. Luchtveren uit die tijd werden gemaakt van lederen membranen, die met lucht gevuld waren. In de jaren 1930 werden ze vervangen door gegoten rubberen luchtveren. Op basis van waar veren zich bij een auto bevinden – bijvoorbeeld tussen de wielen en het frame – praten ingenieurs vaak over de afgeveerde massa en de onafgeveerde massa.

Wat is het verschil met een afgeveerd en onaf geveerd gewicht?

De afgeveerde massa van het voertuig is de massa die ondersteund wordt door de veren, terwijl de onafgeveerde massa gedefinieerd is als de massa tussen het wegdek en de vering. De stijfheid van de veren is van invloed op hoe de afgeveerde massa reageert terwijl de auto rijdt.

Review toevoegen
VAG schokbreker dop - 12 kant - Schokdemper dop - 22mm - SATRA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen