Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA
8% KORTING
Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA
Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA
Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA
Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA

Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA

MERK: ASTA/SATRA

Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA (AUTM-06865).


Artikelnummer:AUTM-06865 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:5903246521313

Adviesprijs € 120,00
110,00 incl. BTW *
€ 90,91 excl. BTW
Voorraad: 5 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA (AUTM-06865).

Een schroefveercompressorset voor draagarmophanging, 1000 kg. Innovatieve set gereedschappen aangepast aan de demontage van de draagarmveren in de meeste auto's met draagarmophanging voor en achter. Vergeleken met traditionele methoden voor het demonteren van ophangveren, wordt er tijd bespaard voor de volgende afstelling van de ophanging tijdens het opnieuw monteren. Van toepassing op voertuigen met een achterbrugdiameter van 30 mm en groter. Geleverd in draagtas.


Geschikt voor de volgende merken en modellen:
 

  • Chrysler, Citroen, Ford, Honda, KIA, Mitsubishi, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo, Volkswagen, enz.
  • BMW 3-serie (1996-2013)
  • Mercedes-Benz W202/W204 (1997-2013)


Inhoud:
 

  • 150 mm stalen drukplaat
  • 130 mm stalen drukplaat
  • Compressiebalk
  • Verlengstuk met 100 Nm koppelregeling voor gebruik met slagmoersleutel


Wat is een veerspanner? 

Een veerspanner is een speciaal stuk gereedschap dat wordt gebruikt om autoveren samen te drukken tijdens het vervangen van schokdempers of veerpoten. De veren staan onder hoge spanning, dus het is belangrijk om een veerspanner te gebruiken om te voorkomen dat de veer loskomt en letsel veroorzaakt.

Er zijn verschillende soorten veerspanners op de markt, elk met hun eigen voor- en nadelen.
De meest gebruikte types zijn:

  1. 1. Spanschroef-veerspanners: Deze spanners bestaan uit twee haken die aan de veer worden bevestigd en vervolgens met een schroef worden samengedrukt. Ze zijn eenvoudig te gebruiken en relatief goedkoop, maar ze zijn niet geschikt voor alle soorten veren.
  2. 2. Klem-veerspanners: Deze spanners bestaan uit twee klemmen die aan de veer worden bevestigd en vervolgens met een hendel worden samengedrukt. Ze zijn geschikt voor een breder scala aan veren dan spanschroef-veerspanners, maar ze zijn ook duurder.
  3. 3. Hydraulische veerspanners: Deze spanners gebruiken een hydraulische cilinder om de veer samen te drukken. Ze zijn de meest krachtige en veelzijdige type veerspanner, maar ze zijn ook de duurste.

Veiligheidstips voor het gebruik bij veerspanners aan uw auto of voertuig:

  1. Gebruik altijd de juiste veerspanner voor de klus.
  2. Lees de instructies van de fabrikant aandachtig door voordat je de veerspanner gebruikt.
  3. Draag altijd een veiligheidsbril en handschoenen wanneer je met een veerspanner werkt.
  4. Zorg ervoor dat de veer goed vastzit in de veerspanner voordat je de spanning op de veer vermindert.
  5. Ontspan de veer langzaam en gecontroleerd.

Waar koop je een veerspanner?

Veerspanners zijn te koop bij garages, autopartswinkels zoals Trailer and Tools in Hengelo overijssel en online retailers. Het is belangrijk om een veerspanner van goede kwaliteit te kopen die voldoet aan de veiligheidseisen.

Alternatieven voor een veerspanner:

Er zijn enkele alternatieven voor het gebruik van een veerspanner, zoals:

  1. Veercompressoren: Deze apparaten gebruiken lucht of hydraulische kracht om de veer samen te drukken. Ze zijn duurder dan veerspanners, maar ze zijn ook veiliger en eenvoudiger te gebruiken.
  2. Speciale garages: Sommige garages hebben speciale apparatuur om autoveren te demonteren en te monteren zonder het gebruik van een veerspanner.

Conclusie bij gebruik van een veerspanner:

Een veerspanner is een belangrijk stuk gereedschap voor het veilig vervangen van schokdempers en veerpoten. Het is belangrijk om de juiste veerspanner te gebruiken voor de klus en de instructies van de fabrikant aandachtig door te lezen.


Veerspanner (Mercedes). Waarom veerspanners gebruiken?


Een veerpoot opspannen met touw, spanbanden of slangklemmen is levensgevaarlijk. Er komt een druk van minimaal 350kg tot rond de 1000kg vrij bij het spannen van de veren van een auto of kleine bestelbus. Dat is voldoende kracht om ernstige schade aan de auto, of aan u zelf te veroorzaken. Bovendien zijn de bekken van een veerspanner zo gemaakt dat er rekening gehouden is met de vorm van de veer, om weg glijden te voorkomen. Dit gereedschap wordt gebruikt voor het van binnenuit spannen van de veer. Speciaal voor de W123, W124, W201, W126, W140, W202, W210 van Mercedes

 

Wat is een veerpoot?




strut of a car 
De veerpoot verbindt via het fuseestuk en de astap het wiel met de carrosserie. Bovenin is een veerpootlager gemonteerd die de draaiende beweging bij sturen opvangt. De kracht die de veerpoot moet opvangen is het meest:
•    Bij optrekken en remmen.
•    Bij zijdelingse belasting in bochten
•    Bij uit en in veren

 

Hoe moet ik een veerpoot vervangen? 


Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).
Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker/veerpoot is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten. Car and Driver heeft een serie video’s met de naam Saturday Mechanic waarbij ze laten zien hoe mensen zelf aan hun auto kunnen klussen. Tijdens de opnames schoot echter de veerspanner los en zien we de boel door de garage vliegen. Wonder boven wonder loopt het allemaal goed af en raakt er niemand gewond, maar dit had verschrikkelijk fout kunnen gaan. https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=58994

 

Veer


Naast het omgaan met bovenstaande krachten heeft de veerpoot een grote invloed op de wielstand en daarmee de wieluitlijning. De volgende standen worden onder andere door een kromme veerpoot beïnvloed bij bijvoorbeeld een aanrijding:
Camber/ wielvlucht, hoe schuin het wiel onder de auto staat tov een loodrechte lijn op het wegdek. Sporing, de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten staan.
Let op! Bij het naar het elkaar toe of van elkaar af draaien van de veer. Afhankelijk van het type veer kan er erg veel spanning op de veer komen te staan. Zorg dan ook dat het gereedschap goed gemonteerd is en draai beide kanten geleidelijk aan of los zodat de veer niet scheef trekt en eruit kan schieten. Bij een kleinere auto zoals bijvoorbeeld een Opel Corsa zal het om een lichte veer gaan, maar bij een zwaardere auto of bij een veer van een verlaging set zal de spanning op de veer vele malen groter zijn.


Waarom heeft een auto vering nodig
 






Als u aan het prestatievermogen van uw auto denkt, dan denkt u waarschijnlijk direct aan pk’s of de tijd die nodig is om van 0 tot 100 km/u op te trekken. Alle energie die de motor opwekt, is echter nutteloos als de bestuurder de auto niet kan controleren. Vering en ophanging zijn hiervoor essentieel. Daarom waren auto-ingenieurs al vroeg bezig om de wegligging van een auto te optimaliseren zodra ze eenmaal de viertakt verbrandingsmotor onder de knie hadden.
De belangrijkste taak van de ophanging is het om de wrijving tussen de banden en het wegoppervlak te maximaliseren. De ophanging zorgt voor stabiliteit van het stuur waardoor de auto goed hanteerbaar blijft. Natuurlijk is de wielophanging ook heel belangrijk voor het comfort van de passagiers in de auto.
Als elke weg perfect vlak was, zouden autoveren overbodig zijn. Maar de wegen in Europa en elders op de wereld zijn verre van helemaal vlak. Zelfs nieuw aangelegde wegen hebben kleine oneffenheden waarop de wielen van een auto reageren. Door deze kleine onvolkomenheden werken er krachten op de wielen. Een hobbel in de weg veroorzaakt dat het wiel loodrecht omhoog en weer omlaag gaat. Het wiel ervaart een verticale versnelling. Hoeveel kracht daarbij precies werkt, is afhankelijk van de grootte van de hobbel in de weg.
 

Veerspanner


 
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is. 
De Veerspanner van een auto, werken met een veerspanner: werkruimte creëren!
Let op!
Het behoeft geen betuig dat als deze tegen je aan schiet dit ernstige letselschade kan opleveren! Bij twijfel is ons advies: laat het aan de professional over. Een veerspanner is ook noodzakelijk bij het monteren van de nieuwe veren, anders past de veer niet op de schokbreker. Mechanische veerspanner
De meest voorkomende veer-spanner is mechanische veerspanner. Door het aandraaien van de onderste bouten wordt de veer ingedrukt. Zorg dat de klemmen van de veerspanner goed om de veer heen zit.
Draai de spanner gelijkmatig aan, op deze manier voorkom je dat de veer schuin trekt. Dit vergroot de kan dat de veer uit de veerspanner springt. Dit is wel iets voor de professional. Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten.

 

Welke Soort autoveren heb je allemaal?


 

Wat zijn Schroefveren?


Dit zijn de meest voorkomende veren. In feite is het een zware stang die rond een denkbeeldige as gedraaid is. Schroefveren trekken samen en rekken uit om de beweging van de wielen te absorberen.

 

Wat zijn Bladveren? 


Dit type veer bestaat uit verschillende lagen metaal (zogenaamde “bladen”) die met elkaar verbonden zijn tot één geheel. Bladveren werden voor het eerst gebruikt op koetsen en op de meeste Amerikaanse auto’s tot 1985. Ze worden nog steeds gebruikt op de meeste vrachtwagens en zware voertuigen.

 

Wat is een Torsiestang?


Torsiestangen gebruiken de gedraaide eigenschappen van een stalen stang voor spiraalveerachtige prestaties. Zo werken ze: Een uiteinde van een staaf wordt verankerd aan het voertuigframe. Het andere uiteinde is verankerd in een vorkbeen dat fungeert als een hefboom die loodrecht op de torsiestang bevestigd is. Wanneer het wiel over een hobbel rijdt, wordt de verticale beweging overgebracht op het vorkbeen en vervolgens op de torsiestang. De torsiestang draait vervolgens langs de as waardoor hij veerkracht biedt. Vele Europese autofabrikanten gebruikten dit systeem, bijvoorbeeld Packard en Chrysler in de Verenigde Staten in de jaren 1950 en 1960.

 

Wat zijn Luchtveren?


Luchtveren bestaan uit een cilindrische kamer die met lucht gevuld is. Ze bevinden zich tussen het wiel en de carrosserie van de auto. Door het samendrukken van de lucht absorberen zij de schokken van de wielen. Dit concept is eigenlijk meer dan een eeuw oud en kan ook al gevonden worden op koetsen. Luchtveren uit die tijd werden gemaakt van lederen membranen, die met lucht gevuld waren. In de jaren 1930 werden ze vervangen door gegoten rubberen luchtveren.
Op basis van waar veren zich bij een auto bevinden – bijvoorbeeld tussen de wielen en het frame – praten ingenieurs vaak over de afgeveerde massa en de onafgeveerde massa.
Wat is het verschil met een afgeveerd en onaf geveerd gewicht?
De afgeveerde massa van het voertuig is de massa die ondersteund wordt door de veren, terwijl de onafgeveerde massa gedefinieerd is als de massa tussen het wegdek en de vering. De stijfheid van de veren is van invloed op hoe de afgeveerde massa reageert terwijl de auto rijdt.

Review toevoegen
Veerspanner 1000 KG - Universeel - Verenklem - SATRA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen