Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
Veerspanner set - Verenklem - 2 delig - Schokbreker klem - Handbediend - XP Tools
Specificaties:
- Schokbreker veerklemset met geharde spindel van 26,5 cm lengte.
- Voor het samenpersen van de schroefveer, om b.v. de schokbreker te vervangen.
Veer klem set 26,5cm, Veerspanner , Veer klem , Veer spanner. Waarom veerspanners gebruiken? Een veerpoot opspannen met touw, spanbanden of slangklemmen is levensgevaarlijk. Er komt een druk van minimaal 350kg tot rond de 1000kg vrij bij het spannen van de veren van een auto of kleine bestelbus. Dat is voldoende kracht om ernstige schade aan de auto, of aan u zelf te veroorzaken. Bovendien zijn de bekken van een veerspanner zo gemaakt dat er rekening gehouden is met de vorm van de veer, om weg glijden te voorkomen.Schokbreker veerklemset met geharde spindel van 26,5 cm lengte. Voor het samenpersen van de schroefveer, om b.v. de schokbreker te vervangen.
Wat is een veerpoot?
strut of a car
De veerpoot verbindt via het fuseestuk en de astap het wiel met de carrosserie. Bovenin is een veerpootlager gemonteerd die de draaiende beweging bij sturen opvangt. De kracht die de veerpoot moet opvangen is het meest:
• Bij optrekken en remmen.
• Bij zijdelingse belasting in bochten
• Bij uit en in veren
Hoe moet ik een veerpoot vervangen?
Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker/veerpoot is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten. Car and Driver heeft een serie video’s met de naam Saturday Mechanic waarbij ze laten zien hoe mensen zelf aan hun auto kunnen klussen. Tijdens de opnames schoot echter de veerspanner los en zien we de boel door de garage vliegen. Wonder boven wonder loopt het allemaal goed af en raakt er niemand gewond, maar dit had verschrikkelijk fout kunnen gaan. https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=58994
Wat is een Veer?
Naast het omgaan met bovenstaande krachten heeft de veerpoot een grote invloed op de wielstand en daarmee de wieluitlijning. De volgende standen worden onder andere door een kromme veerpoot beïnvloed bij bijvoorbeeld een aanrijding:
Camber/ wielvlucht, hoe schuin het wiel onder de auto staat tov een loodrechte lijn op het wegdek. Sporing, de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten staan.
Let op! Bij het naar het elkaar toe of van elkaar af draaien van de veer. Afhankelijk van het type veer kan er erg veel spanning op de veer komen te staan. Zorg dan ook dat het gereedschap goed gemonteerd is en draai beide kanten geleidelijk aan of los zodat de veer niet scheef trekt en eruit kan schieten. Bij een kleinere auto zoals bijvoorbeeld een Opel Corsa zal het om een lichte veer gaan, maar bij een zwaardere auto of bij een veer van een verlaging set zal de spanning op de veer vele malen groter zijn.
Waarom heeft een auto vering nodig?
Als u aan het prestatievermogen van uw auto denkt, dan denkt u waarschijnlijk direct aan pk’s of de tijd die nodig is om van 0 tot 100 km/u op te trekken. Alle energie die de motor opwekt, is echter nutteloos als de bestuurder de auto niet kan controleren. Vering en ophanging zijn hiervoor essentieel. Daarom waren auto-ingenieurs al vroeg bezig om de wegligging van een auto te optimaliseren zodra ze eenmaal de viertakt verbrandingsmotor onder de knie hadden.
De belangrijkste taak van de ophanging is het om de wrijving tussen de banden en het wegoppervlak te maximaliseren. De ophanging zorgt voor stabiliteit van het stuur waardoor de auto goed hanteerbaar blijft. Natuurlijk is de wielophanging ook heel belangrijk voor het comfort van de passagiers in de auto.
Als elke weg perfect vlak was, zouden autoveren overbodig zijn. Maar de wegen in Europa en elders op de wereld zijn verre van helemaal vlak. Zelfs nieuw aangelegde wegen hebben kleine oneffenheden waarop de wielen van een auto reageren. Door deze kleine onvolkomenheden werken er krachten op de wielen. Een hobbel in de weg veroorzaakt dat het wiel loodrecht omhoog en weer omlaag gaat. Het wiel ervaart een verticale versnelling. Hoeveel kracht daarbij precies werkt, is afhankelijk van de grootte van de hobbel in de weg.
Veerspanner, hoe ziet hij eruit?
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.
De Veerspanner van een auto, werken met een veerspanner: werkruimte creëren!
Let op!
Het behoeft geen betuig dat als deze tegen je aan schiet dit ernstige letselschade kan opleveren! Bij twijfel is ons advies: laat het aan de professional over. Een veerspanner is ook noodzakelijk bij het monteren van de nieuwe veren, anders past de veer niet op de schokbreker. Mechanische veerspanner
De meest voorkomende veer-spanner is mechanische veerspanner. Door het aandraaien van de onderste bouten wordt de veer ingedrukt. Zorg dat de klemmen van de veerspanner goed om de veer heen zit.
Draai de spanner gelijkmatig aan, op deze manier voorkom je dat de veer schuin trekt. Dit vergroot de kan dat de veer uit de veerspanner springt. Dit is wel iets voor de professional. Het lijkt misschien zo simpel: Even een setje veren onder je auto vervangen. Wees echter gewaarschuwd, want het kan levensgevaarlijk zijn als je een beetje pech hebt (of niet oplet).Als je gaat klussen aan je vering/schokbreker is het niet meer dan verstandig om een veerspanner te gebruiken. Op die manier voorkom je namelijk dat de veer (die onder spanning staat) door de garage (of jou) schiet op het moment dat je de boel losmaakt. Iedereen die wel eens met een veertje uit (bijvoorbeeld) een pen gespeeld heeft, kan zich waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als je een ingedrukte veer van een auto zomaar laat losschieten. Twee Amerikanen ondervonden onlangs aan den lijve met wat voor kracht zo’n veer los kan schieten.
Welke soort autoveren heb je allemaal?
Wat zijn Schroefveren?
Wat zijn Bladveren?
Wat is een Torsiestang?
Wat zijn Luchtveren?
Luchtveren bestaan uit een cilindrische kamer die met lucht gevuld is. Ze bevinden zich tussen het wiel en de carrosserie van de auto. Door het samendrukken van de lucht absorberen zij de schokken van de wielen. Dit concept is eigenlijk meer dan een eeuw oud en kan ook al gevonden worden op koetsen. Luchtveren uit die tijd werden gemaakt van lederen membranen, die met lucht gevuld waren. In de jaren 1930 werden ze vervangen door gegoten rubberen luchtveren.
Op basis van waar veren zich bij een auto bevinden – bijvoorbeeld tussen de wielen en het frame – praten ingenieurs vaak over de afgeveerde massa en de onafgeveerde massa.
Wat is het verschil met een afgeveerd en onaf geveerd gewicht?
De afgeveerde massa van het voertuig is de massa die ondersteund wordt door de veren, terwijl de onafgeveerde massa gedefinieerd is als de massa tussen het wegdek en de vering. De stijfheid van de veren is van invloed op hoe de afgeveerde massa reageert terwijl de auto rijdt.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen