

















- Bovenste dode punt indicator
- Alfa Romeo – 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 16v Twin Spark, 2.0JTS
- Fiat – 1.6, 1.8 16v, 2.0 20v, 2.4 20v
- Lancia – 1.6 16v
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
bdp indicator - vag - alfa romeo - fiat - afstelgereedschap dti - timingtool - satra (AUTM-04863).
Positioneringstool voor het bovenste dode punt voor Alfa Romeo, Fiat, Lancia en sommige VAG-motoren, te gebruiken in combinatie met een meetklok. Schroef de indicator in het diepliggende bougiegat om de exacte cilinderpositie tot aan het exacte BDP te bepalen. Geschikt voor bougieschroefdraad M14 x 1,25 mm.
Inhoud:
- Bovenste dode punt indicator
Geschikt voor:
- Alfa Romeo – 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 16v Twin Spark, 2.0JTS
- Fiat – 1.6, 1.8 16v, 2.0 20v, 2.4 20v
- Lancia – 1.6 16v
Motorcodes:
-
161.02, 324.01, 342.01, 343.01, 175a3.000, 182a1.000, 182a2.000, 182a4.000, 182a6.000, 182b6.000, 932a.000, AGX, ANJ, BLF, LFW, RFU, RFW, RGX
OEM:
-
1.860.895.000
Andere OEM:
-
1 895 879 000, T10170 A, T10170A/1
Brandstof type:
- Benzine
Wat is een bovenste dode punt indicator voor de VAG?
Een bovenste dode punt (BDP) indicator voor de VAG (Volkswagen Auto Groep) is een speciaal gereedschap dat wordt gebruikt om nauwkeurig de positie van de zuiger in een cilinder te bepalen wanneer deze zich op het bovenste dode punt (TDC - Top Dead Center) bevindt.
Het bovenste dode punt is het punt in de cilinder waar de zuiger zijn hoogste positie bereikt en van richting verandert. Het is een cruciaal referentiepunt voor verschillende motortaken, waaronder:
- Timing van de motor: Het correct instellen van de timing van de nokkenas en de krukas is essentieel voor een goedlopende motor. De BDP-indicator helpt om de krukas nauwkeurig op de juiste positie te zetten voordat de nokkenas wordt afgesteld.
- Klepspeling afstellen: Bij het afstellen van de klepspeling is het vaak nodig om de zuiger in een specifieke cilinder op BDP te hebben staan.
- Ontstekingtijdstip bepalen: Bij oudere motoren met een distributeur wordt de BDP gebruikt als referentiepunt voor het afstellen van het ontstekingtijdstip.
- Algemene motorreparaties: In veel gevallen is het handig om de exacte positie van de zuiger te weten tijdens reparaties of diagnoses.
Hoe werkt een BDP-indicator voor VAG?
Er zijn verschillende types BDP-indicatoren, maar de meest voorkomende voor VAG-motoren werken volgens een van de volgende principes:
-
Meetklok met adapter:
- Een adapter wordt in het bougiegat van de betreffende cilinder geschroefd.
- Een meetklok (dial indicator) wordt op de adapter gemonteerd, waarbij de meetstift op de zuiger rust (direct of via een verlengstuk).
- Door de krukas langzaam te draaien, kan de beweging van de zuiger nauwkeurig worden afgelezen op de meetklok. Het punt waar de meetklok de draairichting van de naald omkeert, is het BDP.
-
Eenvoudige mechanische indicator:
- Dit is een eenvoudiger gereedschap dat in het bougiegat wordt geschroefd.
- Het bevat een pin die door een schaalverdeling beweegt naarmate de zuiger op en neer gaat.
- Hoewel minder nauwkeurig dan een meetklok, kan het een indicatie geven van het BDP.
-
Pneumatische BDP-indicator:
- Dit type maakt gebruik van luchtdruk om het BDP te bepalen.
- Het wordt in het bougie- of gloeibougiegat geplaatst.
- Wanneer de zuiger het BDP nadert, verandert de luchtdruk, wat wordt aangegeven door een wijzer of een ander mechanisme.
Waarom een speciale VAG BDP-indicator?
Hoewel het basisprincipe van een BDP-indicator universeel is, kunnen VAG-motoren specifieke schroefdraadmaten voor de bougies of gloeibougies hebben, of een bepaalde lengte van de indicator vereisen om de zuiger goed te kunnen bereiken. Daarom zijn er vaak speciale BDP-indicatoren of adapters beschikbaar die specifiek zijn ontworpen voor VAG-motoren om een correcte en nauwkeurige meting te garanderen.
Kortom, een BDP-indicator voor VAG is een precisiegereedschap dat essentieel is voor het nauwkeurig bepalen van de bovenste dode punt van de zuigers in VAG-motoren, wat cruciaal is voor diverse onderhouds- en reparatiewerkzaamheden.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen